Re: Czy serwis moze skasowac dane z dysku ?

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_polbox.com)
Data: Thu 18 Feb 1999 - 03:37:06 MET


Expert napisał(a) w wiadomości: <34C1FEA5.2CFF_at_friko.onet.pl>...
>Mam pytanie z zycia.
>Czy serwis moze w trakcie czynnosci serwisowych kasowac dane z dysku
>klienta, bez ich archiwizacji.
>
>W wielu serwisach pojawia sie taka wywieszka, ze serwis nie odpowiada
>za dane zapisane na dysku.
>Ale czy to oznacza ze serwis je moze kasowac ?
>
>Chyba nie.
Ostrzeżenie wywieszone w serwisie należałoby rozumieć tak - jeżeli dane
są uszkodzone z powodu błędów programowych czy fizycznego uszkodzenia
dysku, to serwis nie podejmie żadnych działań do ich odzyskania
wykraczających poza standardowe procedury naprawy:
- logicznej struktury dysku typu scandisk czy ndd;
- fizycznej struktury dysku typu wddiag.
Zatem użycie diskedita może już być płatne (no, może z wyjątkiem
wyzerowania tablicy partycji, żeby w ogóle można było odpalić dysk)
Jeśli chodzi o kopie zapasowe, to głupi (wiem, genialny w swej
prostocie) Windows ( a może i inny) Commander potrafi skopiować
wszystkie pliki pakując je w locie, a potem rozpakować tylko te pliki,
których nie ma na dysku. Czy trzeba lepszego narzędzia do kopii
zapasowych? Kto nie załapał - wyjaśniam:
Serwisant kopiuje wszystkie pliki jak leci na swój roboczy dysk.
Formatuje dysk klienta i instaluje Windows od nowa (ciekawe skąd bierze
numer licencji?). konfiguruje zainstalowany sprzęt i testuje, czy dobrze
chodzi. Jeśli jest OK, przenosi z dysku roboczego na dysk klienta
wszystkie pliki, których nie ma (pomiń wszystkie istniejące), resztę
pakuje (czyt. kompresuje) do jakiegoś katalogu Backup.
Aha, wiedząc, że pliki Windows mają określoną datę, może je wszystkie
wywalić z backupu kilkoma naciśnięciami klawisza (znajdź, data, wstaw do
panelu, zaznacz, skasuj).
Naprawdę, Windows Commander zrobi to wszystko sam. Serwisant w tymczasie
może zajmować się innym klientem i jego sprzętem.
A może ktoś uważa, że serwisant nie pracuje w trybie wielozadaniowym i
tkwi jak kołek przy komputerze całą godzinę podczas instalacji Windows?
Niestety, pozostałe oprogramowanie klient musi znowu sobie zainstalować
sam. W tym miejscu należy skląć wszystkie programy instalacyjne, które
kasują dane użytkownika, kopiują swoje pliki do nie wiadomo ilu i jakich
katalogów itd. itp.

Teraz odpowiedź na pytanie:
Serwis może, ale nie musi skasować danych z dysku. Nawet jeżeli są to
dane uszkodzone, to decyzja o ich skasowaniu powinna należeć do ich
użytkownika (Pana-i-Władcy), nie do serwisu (w tłumaczeniu - Sługi).
Serwis ma _służyć_ użytkownikowi, m.in. informacją o tym, które pliki
były uszkodzone. Właściwa zatem byłaby wywieszka w serwisie:
------------------------------------------------------------------------
-
Serwis gwarantuje tylko naprawę sprzętu i oprogramowania dostarczonego
przez firmę oraz w miarę możliwości naprawę danych uszkodzonych wskutek
wad fizycznych tego sprzętu. Naprawa innych uszkodzeń jest usługą
PŁATNĄ!
------------------------------------------------------------------------
-
Mile widziane byłoby następujące postępowanie. Serwis robi wstępną
diagnozę przy kliencie, po czym informuje go, że dane są uszkodzone,
próba pełnej naprawy może potrwać tyle-i-tyle i kosztować tyle-i-tyle,
zaś naprawa szybka (z usanięciem uszkodzonych danych) potrwa tyle-i-tyle
i pyta, jak ma robić: szybko i po łebkach czy "skrobać równo i nie robić
kantów"[1]
Ale gdzie znaleźć taki serwis?

[1] "Z tyłu sklepu", Laskowik i Smoleń, Opole'81.

--
Andrzej Wozniak - usher_at_polbox.com  (z=h in header address)
[Wspomnienia z przyszłości - mój sig z 2001 r.]
X-Windows ogłupiają użytkowników samym swoim istnieniem
(X-W. niekoniecznie znaczy dziesięć razy bardziej niż Windows)


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 18:14:14 MET DST