Re: Test Savage3D (długie).

Autor: Kris (kris007_at_free.polbox.pl)
Data: Wed 20 Jan 1999 - 09:16:52 MET


Cześć,

> >Karta w detalu kosztuje ok. 350 zł. Przed testem wgrałem bios 21B21.
> no coz, jeden z wolniejszych modeli, nie dosc, ze SDRAMy, to jeszcze
> 10ns - cena tez jakby duza, widzialem 10ns SGRAMy za niecale 300
> dobrze, ze BIOS jest flashowany niemniej trzeba zaznaczyc, ze karta jest
> dosc kiepska ze wzgledow
> pamieciowych - na wersji SGRAMowej z 8ns pamieciami wyniki testow beda
> szybsze - sprobuje przetestowac dwie karty i podac roznice

Specjalnie ją nadtaktowywałem aby wiedzieć co może Savage3D w ... 125MHz. Ale
stabilnie chodzi do 110MHz.

> W i tak dobrze jak na 10ns pamieci nie wiem, jak testowales stabilnosc, ale
> najlepiej jest puscic Quake
> II w 1024x768 z vsync off w timedemo 1 - jak po kilku testach chodzi - to
> jest stabilne
> z ciekawostek - w nizszych rozdzielczosciach moze wyrabiac przy wiekszych
> podkreceniach

Wiem :-)

> bardzo dziwne - z tego, co wiem, to AGP pracuje z podwojna predkoscia PCI
> (przy AGPx1) i poczworna (przy AGPx2)

Nie myl transferu z taktowaniem.

> wiec przy 83MHz podstawowej czestotliwosci na plycie, na PCI jest 83/3

Nie PCI = PCB/2 do 100MHz. Powyżej jest PCB/2. Niektóre płyty przy 133 mają
/3 a inne /4.

> ja sam mam czestotliwosc plyty 75MHz (ostatnia, ktora daje na PCI
> polowe, a nie jedna trzecia)

83MHz też przez połowę

> , wiec mam na PCI 37,5MHz, a na AGPx2 150MHz - i musze obnizac taktowanie
> na savage3d, bo chodzi mi
> niestabilnie (podejrzewam, ze bierze taktowanie z plyty, wiec te moje
> 110MHz sa faktycznie duzo wyzsze - co potwierdzily testy na
> standardowych 66MHz na plycie - 133MHz na AGPx2)

Niestety się mylisz. Przy 83MHz AGP jest taktowane na ... 83MHz. Więcej
możesz uzyskać jedynie na 133MHz bo 88,7MHz. Niektóre płyty umożliwiają
ustawienie AGP/PCB 1/1 czyli nawet ponad 100MHz ale to już jest poza
możliwością większości kart AGP x2.

Jak widziałeś wszystkie testy zrobiłem na 75MHz. Czyli taktowanie AGP 75MHz.
Transfer AGPx2 czyli 150MHz.

> nie wiem, co moglo byc przyczyna braku stabilnosci u ciebie - moze pamieci
> na plycie byly lekko nadtaktowane ?

Te pamięci pracują na PCB 133MHz. Przetestowałem dziesiątki kart graficznych.
Po prostu niektóre się nie wyrabiają na 83MHz.

> savage3d glownie pracuje w trybie AGP wiec stabilnosc pamieci ma znaczenie
> - sam wymienialem moje SDRAMy na PC100

System jest stabilny.

> >systemu Slot 1. Czyli zamiast 416MHz jedynie 375MHz. Na szczęście nie
> nie powoduje to zmiany predkosci karty - bo AGPx2 ma 133MHz (oczywiscie z
> uwzglednieniem tego, co powyzsze)

Nie. Po prostu karta wcześniej osiągnęła swój maksimum.

> niestety, nie mam takich fajnych monitorow, zeby pracowaly w 120MHz - nie
> moge tego sprawdzic, co jest nie tak
> fachman cos pisal parokrotnie o braku pewnych czestotliwosci w driverach -
> to moze byc przyczyna

Też tak sądzę.

> >RAM: 128MB PC100
> masz PC100 - wiec to chyba jednak nie pamieci

Jeszcze raz. To klasyczne zachowanie niektórych kart. Ale nie ma się co
martwić. Są Savage3D, które idą na 83MHz (np. A-Open).

> >Drivery: Bazowane na 61307 z S3Tweak i S3Dometer (przerobione przez
> jako dobry tester powienies zwrocic uwage, ze te drivery daja b. slabe
> osiagi w OpenGL'u, w stosunku do np. 6.13.05 - jest o tym mowa w
> wiekszosc serwisow poswieconych savage3d

Bo nareszcie OpenGL zaczął działać (stąd to spowolnienie) :-)

> niedogodnosc zostala wyeliminowana przez wprowadzenie tzw. triple
> bufforingu do driverow, jesli wylaczasz vsync, to powinienes wlaczyc
> triple bufforing (jest w czesci misc w S3 Tweaku) podejrzewam, ze takie
> potrojne buforowanie jest wlaczane automatycznie w Rivie TNT, poniewaz np.
> w takiej grze, jak Quake 2 triple buffering nie dziala (ciekawe czemu) i
> widac tearing zarowno na savage3d jak i
> na rivie TNT poza tym - wiekszosc nowych gier ma automatycznie stosowany
> triple buffering: Myth 2 , Shogo
> triple buffering mozna natomiast wlaczyc w wiekszosci gier: Turok, Incoming

Wszystko sprawdziłem. Triple buffering oczywiście w pierwszym rzędzie.

> wlasciwie w tym momencie mozna odlozyc do lamusa twoje wyniki testow, bo
> nie oddaja rzeczywistosci , jesli u ich podloza lezy zalozenie
> wlaczenia vsyncu, albo tez nalezy dodac do osiagow savage3d te 40%, a do
> rivy - 10%
> proponuje ci powtorzyc testy przy wylaczonym vsyncu (ktory robi sie
> przezytkiem w grach) i wlaczonym triple bufferingu

Jeszcze raz potwierdzam, że większości nie daje się oglądać.

> moim zdaniem dlatego, ze maja jakies dodatkowe buforowanie - moze wlasnie
> trzeci bufor - w przeciwnym razie nie ma mozliwosci, zeby
> karta graficzna, ktora przelacza ekrany w trakcie wyswietlania, nie
> powodowala efektow ubocznych na ekranie chyba jest to dosc latwe do
> zrozumienia ?

Nie ma dla mnie znaczenia dlaczego tak jest. Po prostu liczy się tylko
stosunek jakości obrazu do prędkości.

> wlasciwie spokojnie wystarczy 24MB - wystarcza to w wiekszosci przypadkow
> na tekstury

Prawda.

> proponuje ci testy na 6.13.05 jesli chodzi na openGL

Zima.

> >Wyobraźcie sobie jeżdzące po torze ... same koła i cień samochodu. Tło
> to juz raczej problem samej gierki

Na pewno nie bo na innych kartach chodzi.

> >Nie mam pojęcia dlaczego przy Crusher 16bit w 800x600 zawieszał mi się
> >komputer.
> proponuje troche zmniejszyc czestotliwosc

Po co? To tylko testy. Nie ma znaczenia, że się zwieszał.

> 1. widzialem obraz na rivie TNT - jest ladniejszy niz na savage3d

Wiem.

> 2. nie widze zadnych efektow, ktore moznaby nazwac "kropkowaniem"
> czy mozesz wyslac mi jakies screeny z tym efektem ?

Mogę.

> >szybkości wraz z dopracowywaniem sterowników. Świadomie pomijam S3TC
> >(kompresja sprzętowa tekstur) bo przecież nie liczy się to za co płacisz
> >ale to co za te pieniądze uzyskujesz.
> a to juz twoje wlasne wnioski

Oczywiście. Mnie nie interesują metody uzyskania prędkości tylko efekt
końcowy : szybkość i jakość obrazu.

> prosilbym tylko o ponowne testy z uwzglednieniem moich uwag i na jakims
> szybszym modelu karty

Po co? Ten test jest dla mojej własnej wiedzy oraz dla tych którzy
zastanawiają się nad zakupem karty. Pewnie jeszcze będę testował Savage3D ale
poczekam za różnicę klas w driverach do niego.

>

Pozdrawiam dziękując za komentarz.
Kris.



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 18:06:38 MET DST