Autor: Kris (kris007_at_free.polbox.pl)
Data: Tue 19 Jan 1999 - 16:13:56 MET
Cześć,
> > Savage3D.
> Piknie, nie ? :-)
No pewnie. Szkoda, że nie dostałem czegoś z lepszymi pamięciami. I tak już
wiem jak reaguje na nadtaktowanie. A co najważniejsze była stabilna.
> Ciekawe. Moj monitorek max. moze 85Hz w 800x600 - i tym sie chwali.
Mój monitorek jak większość nowych 15"-stek może : 640 - 120Hz, 800 - 100Hz,
1024 - 85Hz i 1280 - 60Hz. Tak też podaje przez DDC1/2B. Wszystkie nowe karty
oczywiście z nadwyżką spełniają te kryteria. Czasem jedynie chamskie
sterowniki reference (np. niektóre od i740) blokują max vsync na poziomie 85Hz
(640-1024). Ale zawsze jakoś to omijałem. Tym razem połamałem ząbki.
> Najnowsze driver'y do nowych kart (wylamuje sie Matrox ?) nie umozliwiaja
> ustawienia
> wiecej Hz niz podaje monitor.
Eee. Zamiast z PnP podstawić możesz dowolny monitor. Gorzej jak driver Cię
przyblokuje.
> Dlatego postuluje dodanie do Savage3D driver'ow S3Refresh'a...
Czemu nie?
> A - Creative Banshee - nie mozna ustawic nawet w rejestrach 85Hz...
Testowałem Banshee na maksymalnych odchylaniach mojego monitora.
> > ... on. W Incoming można śmiało grać z VSync Off. [...]
> Potwierdzam. Bylem zaskoczony Incoming z VSync on. Kaszani sie (troche)
> menu. Ale sama gra nie ma zadnych zaklocen.
Szkoda, że inne gry nie chcą ...
> > "kropkowanie" obrazu sprawia IMHO bardzo niekorzystne wrażenie.
> Jest mi jakos "dziwnie". :( Co prawda w 640x480 nie sprawdzalem jakosci -
> ale... tych kropek nie udalo mi sie uzyskac... :?
Nie wierzę. Porównaj z innymi. Są zawsze ale dokuczliwe się robią poniżej
800x600.
> Chyba postaram sie o jakies shot'y.
Jakbyś miał problem. Mogę zrobić ich dużo i porównać z inną.
> A w 3DMark'u tez widac raster ??? Bo w tescie jakosci 3DMark'a
> nie wiedzialem roznicy miedzy Savage3D a referencja (Voodoo2 tez daje
> identyczny obraz - poza "jakoscia tekstur" gdzie, podobnie jak Banshee
> kaszani szczegoly tekstur).
Wiesz, że mnie 3DMark99 nie interesuje. Nawet nie chce mi się sprawdzać. Efekt
występuje we wszystkich grach.
> Moze (z powodu bledu sterownikow ?) wazna jest ilosc kolorow na pulpicie (a
> ilosc kolorow renderingu to tylko teoretycznie - inna
> sprawa) ? Bo standardowo mam 32 bity (ale pewno nie - pewno miales
> ustawione 32 bity)...
Pulpit jest OK. Chodzi o 3D. Efekt jest zbliżony do Rivy128. Obawiam się
również, że jak i w R128 przyczyną nie jest sterownik ale sam chip (sztuczki
pozwalające na osiągnięcie większej prędkości).
> > zastrzeżeń. Jest minimalnie gorsza od Banshee i TnT.
> To zalezy od producenta karty a nie chip'a (tzn. S3 tez ma tu duzy wplyw
> ale filtry wyjsciowe maja tu znaczenie decydujace).
Racja. Przy TnT aktualnie wszystkie wyglądają podobnie natomiast przy i740 czy
R128 różnice są znaczne. Natomiast producent karty nie ma wpływu na szybkość
2D (tu liczy się scalak).
> Spada szybkosc - co masz na mysli ? :-)))
Przepraszam. Źle się wyraziłem. Zawsze spada. Chodzi o to, że spadek jest
znacznie większy niż w G200, TnT i Banshee.
> > : nVidia Riva128 i Intel i740 za około 200 zł.
> Wolalbys ZX'a ?
Zdecydowanie nie. Zbierałbym na inny :-) Osobiście wolę dobrego Intela.
> Co do Banshee... Mialem okazje pobawic sie Banshee. Szybko - to fakt.
> "Troche" niekompatybilne z Glide'ami Voodoo2 (tzn. mam na mysli gre, ktora
> chodzi na Voodoo2 a nie chodzi na Banshee; pewno jest ich jeszcze kilka).
Te gry w które gram (i testuje) nie sprawiły problemów (poza NFS III do
którego musiałem ściągać driver z Internetu). Nie wiem jak inne. Prawdę mówiąc
szkoda nawet czasu na zastanowienie. Banshee jest znacznie ciekawszą (ale
droższą) propozycją. Co do glide'a to raczej powinni popracować nad jakością
obrazu (IMHO wina sterownika, wyblakła, zgniła zieleń, musiałem dużo
popracować ustawieniami gamma). Jak mam wybór (np. Unreal) to zdecydowanie
bardziej podoba mi się na D3D. Prędkością Banshee po prostu miażdzy Savage.
Jak chcesz mogę podać porównanie. Tylko po co?
> No i... Mon2 ! :-) (Poruszam gniazdo szerszeni :)...
Eeee. Kogo to interesuje (oprócz posiadaczy Savage3D). Widziałeś na TnT.
Sztuczny poziom marketingowy bez zastosowania w praktyce.
> W 800x600 mam... okolo 13fps.
No i co z tego? Na Banshee w Quake II w 800x600 na demo1 masz 50 fps a w grze
prędkość jest nieporównywalnie większa niż w S3.
> Czy nadal uwazacie ze na TNT tekstury mieszcza sie w pamieci karty ?
W każej grze jaką znam :-)
> Albo ze "wiekszosc" tekstur miesci sie i DIME nie ma znaczenia ? (Banshee
> Creative'a - 16MB SGRAM'u @100MHz).
Jejku, Mariusz, po co te teoretyczne rozważania? Zostaw je dla Vindex'a. Karta
jest do gier.
> >Za te dodatkowe pieniądze uzyskujemy natomiast 32bit, wspomaganie DVD i ...
> szansę na poprawę
> > szybkości wraz z dopracowywaniem sterowników.
> Ufff. Czyli jakies zalety sa... :)))
Toż piszę, że cena jest dobrze skalkulowana.
> > ale to co za te pieniądze uzyskujesz.
> :) Ale uzyskujesz S3TC !
Znowu zaczynasz? :-)
> Czyli uzyskujesz kolejna metode na jakies przyspieszenie gry. A kompresja
> wcale tak mocno nie psuje jakosci obrazu... (IMHO - wcale nie psuje - ale -
> ja chyba nie widze wszystkiego - patrz wyzej - kwestia dithering'u)...
Po piersze wcale nie piszę, że dithering powodowany jest przez S3TC (Riva128
nie ma kompresji a widać go jak na dłoni). A co do przyspieszenia to jeśli on
przyspiesza aktualne gry to bez niego Savage miałby prędkość znacznie mniejszą
niż ... V1. Ale z punktu widzenia użytkownika liczy się tylko prędkość w
stosunku do jakości. Mnie nie interesuje jak ją uzyskali.
> Dzieki za kompleksowy test.
Proszę bardzo :-)
> Mi sie nie chcialo znowu podchodzic (bo ja rowniez podalem wyniki testu - z
> tym, ze nie opisywalem jakosci - kurcze - niepokoje sie - ja
> _nie_mam_dithering'u_ ;)... Co mam zrobic zeby bylo u mnie gorzej ? :-)))
No dobra gdzie jutro wrzucić screen'y? Przypomina mi się jeden znajomy miał
R128 i V1. Mówił : R128 ma lepsze kolory ale obraz jest jakby za ostry. Potem
wrzucił G200 i powiedział : O kur... Potem już mówił tylko o ... dithering'u i
zbyt dużym rozmyciu tekstur na V1 :-)
> Mysle, ze Savage3D byl i pozostal kontrowersyjny.
Nie przesadzajmy. Dla mnie już nie jest. Widziałem, przetestowałem, mogę się
wypowiadać :-) Ani to złom ani ciasteczko. Jest to produkt trafiający w niszę
pomiędzy i740 (i R128) a Banshee.
> Wg mnie - Riva128 i ZX, i740 sa kartami "gorszymi" (wyszlo Ci ze w predkosci
> porownywalne - ale Savage3D ma jeszcze kilka zalet ;).
Zdecydowanie wolę Savage niż R128 ale przy małych pieniądzach nad i740 bym się
zastanawiał (szczególnie przy szynie 83MHz, która daje mu niezłego kopa). DVD
nie używam. TV-out ma również konkurencja. 32bit na Savage nie wygląda lepiej
niż 16bit na G200, i740 czy droższych (R128 ma IMHO słabszy obraz). Prędkość
średnia. Po prostu odpowiednia karta za odpowiednią cenę.
> Moim zdaniem - rowniez Banshee jest "gorsze" (ze wzgledu na AGPx1).
Toż piszę, mnie to nie interesuje. Banshee daje w grach ładniejszy obraz i
większą prędkość (i jeszcze ma glide'a). Cóż więcej trzeba. Należy jednak
pamiętać, że i kosztuje trochę więcej.
> Generalnie (z innej beczki ;) uwazam, ze 3Dfx to teraz tylko Glide'y.
Mylisz się. W każdej grze z możliwością D3D lub Glide na Banshee wybieram D3D
(na V2 odwrotnie :-).
> Ciagle jest pare gierek (i cala masa starych) "tylko" pod Glide'y.
To mnie w sam raz nie interesuje.
> Szybkie - fakt - ale ciagle to te stare Voodoo... IMHO lepiej kupic Trio3D
> i Voodoo2 - ale IM_H_O (zwlaszcza ze wychodzi troche
> drozej)...
W ogóle nie ma co porównywać ani klasy ... ani ceny :-)
> G200... Nie mialem stycznosci... Wg specyfikacji - gorsze od Savage3D.
> Niech ktos wreszcie opisze wyniki G200 w gierkach...
Vindex ma komplet wyników a w ciągu dwóch tygodni sam zrobię testy. Miałem już
G200 ale krótko. IMHO prędkość w grach większa od Savage a mniejsza od Banshee
ale jakość obrazu jak TnT. Niestety cena niezbyt zachęcająca (tym bardziej, że
na przykład TCH wyprzedaje TnT STB za ... 480 zł brutto dla enduser'a).
> A TNT - przeciez wiadomo, ze to mial byc hit ! :-)))
Jak na razie nie ma nic bardziej atrakcyjnego na rynku ale ją chętnie wymienię
jak znajdę coś lepszego (nawet droższego). Może to nawet być Savage II, ja się
do niczego nie uprzedzam :-)
Pozdrawiam.
Kris.
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 18:06:27 MET DST