Autor: macminer (macminer-junkout_at_polbox.com)
Data: Fri 04 Jul 2003 - 14:56:00 MET DST
Wlodzimierz Macewicz wrote:
>>>>ich dobrej woli i od tego czy zalezy im na antyreklamie ...
>>>
>>>Gwarantem jest sklep a nie hurtownia. [ciach]
Gwarantem jest ten, kto udziela gwarancji. Może to być producent,
hurtownia lub sklep. Jeśli sklep, w którym Jasek kupował płytę nie
udzielił mu własnej gwarancji, to nie jest gwarantem i już.
Odrębną rzeczą jest odpowiedzialność za wady: jeśli towar miał wady
ukryte, a w tym przypadku jest to możliwe (np. w fabryce zastosowano
niewłaściwe kondensatory?), odpowiedzialność za naprawę/wymianę ciąży na
sprzedawcy (ta odpowiedzialność poprzednio zwana była rękojmią).
USTAWA
z dnia 27 lipca 2002 r.
o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
cywilnego.
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący
może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną
naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są
niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności
kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i
stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę
niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w
ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa
się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość
takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana
narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się
stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może
odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się
rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Art 13.1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty
przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub
reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono
obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość
sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym
oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie
kształtuje obowiązków gwaranta.
2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem
dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się
na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz
stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
-- macminer
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 10:39:17 MET DST