Autor: Mariusz Mroczkowski (Mariusz.Mroczkowski_at_p19.f84.n480.z2.fidonet.org)
Data: Tue 12 Jan 1999 - 15:21:02 MET
Hello Slawomir!
11 Jan 99 04:49, Slawomir -> do All:
S> Alez OPEC wciaz dziala.
Raczej to, co z niego zostalo...
S> A ceny spadaja.
Jak narazie to sa 3-4 krotnie wyzsze niz przed kryzysem (4$) - nie wynika to
tylko ze spadku wartosci dolara (inflacji).
S> Co innego w Europie gdzie gaz jest popularny wlasnie ze wzgledow
S> ekonomicznych.
S> Jestes pewnie ze bylo to przed kryzysem?
No jasne. Juz w latach 60. wiele osob w US przesiadalo sie na "garbusy" i
minibusy wlasnie Volkswagena.
Chodzilo o ekonomiczny i maly samochod oraz minibus, ktorych to w ogole nie
produkowal owczesny amerykanski przemysl samochodowy.
S> Wedlug tego co wiem to nastpialo to odpirow po kryzysie, w latach
S> '80.
W latach 60. - 70. - byla pierwsza inwazja "ekononomicznej" taniochy z Europy i
Japonii. "Garbus" byl szczegolnie modny w srodowiskach uniwerstyteckich, wsrod
intelektualistow i hippisow.
W latach 70. zaczeto bardziej masowo kupowac takze drozsze europejskie
samochody - zwlaszcza BMW, Porsche i Volvo.
Przynajmniej dwie firmy japonskie zaczely na tyle zwiekszac eksport, ze wkrotce
potem powstaly pierwsze montownie na terenie US.
S> Volkswagen nigdy dotychczas nie odgrywal zadnej roli na rynku USA.
S> Nigdy modle VW nie byl w 10 najlepiej sprzedawanych samochodow USA.
VW i (bodajze) Mitsubishi udzielily odpowiedniej lekcji producentom samochodow
w US.
Na _tradycyjnym_ rynku amerykanskim, (gdzie od lat krolowaly "krazowniki
szos", a marzeniem kazdego "niebieskiego kolnierzyka" bylo usiasc za kierownica
cadillac'a), nawet udzial 1% w rynku byl istna rewolucja.
- Przeciez amerykanin dotad nie znal pojecia samochodu malo/sredniolitrazowego.
Popularne europejskie i japonskie samochody _liczone lacznie_ to juz powazna
wyrwa w produkcji (i w gustach) - w tym czasie.
Oprocz tego zawsze istnial import przeznaczony dla zasobniejszych klientow:
Jaguar, Mercedes, BMW, RR itd. - procz tego typowo sportowe maszyny
tych i innych (Ferrari, Porsche) - europejskich producentow.
Obecnie jest juz inna sytuacja, - przemysl samochodowy US obudzil sie i w
poczatku 80. zaczal produkowac samochody na przyzwoitym swiatowym poziomie.
Import z Europy jest dzis czyms zwyczajnym a nie rewolucja.
>> >> Jak zachowa sie "rynek" jesli rzad USA wpadnie na pomysl
>> >> oblozenia akcyza 300% import ropy (n.p. uzasadniajac to konieczna
>> >> "Rynek" bedzie silniejszy czy doktryna?
>> Zniweczy skutki wprowadzenia regulacji politycznej?
S> Ktore skutki?
zmiany w podazy/popycie/cenie ropopochodnych...
>> Bp ponoc "zmusil" - Twoim zdaniem - kraje OPEC do odejscia od
>> limitow... (spojrz na poczatkowy cytat z wlasnego listu)
S> Zmusil.
S> Jak myslisz czemu szukano ropy na morzy polnocnym?
Zeby sie (przedewszystkim) _strategicznie_ zabezpieczyc.
- To byl okres konfrontacji politycznej.
W Azji srodkowej, na bliskim wschodzie, w Afryce polnocnej i zachodniej toczono
wojny. Po zamknieciu kurkow przez OPEC, jednym z nawiekszych dostawcow stal sie
ZSRR.
S> Jakie byly dostawy rozen ropy z tego rynku przed kryzyswm paliwowym?
S> Jaki sa dzis?
Z nieodkrytych/nieeksploatowanych zloz dostawy sa = 0
Dzis jest cwierc wieku po kryzysie.
- te pytania sa z gatunku: ile bylo traktorow za krola Sasa a ile dzis?
S> Jak to wplynelo na pozycje krajow OPEC?
W ile lat po kryzysie?
S> Jak wplynelo poprawienie skutecznosci energetycznej przemyslu?
Nijak.
1). - Praktycznie nie ma poprawy skutecznosci energetycznej w przemysle.
2). - Wzrosla ogolna konsumpcja energii i paliw.
3). - Doszly nowe energochlonne dziedziny.
Bilans jest _ujemny_.
Wydobywamy, produkujemy, zuzywamy, konsumujemy coraz wiecej.
I nie rozwiazalismy zadnego znanego problemu w zadowalajacym stopniu.
Pozdrowienia!
Mariusz -=maVox=-
Nie odpowiadam na "newsy" pisane w HTML'u, kodowane "quoted printable", B64,
UUEncode i sygnowane PGP!.
--
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 18:04:38 MET DST