Pomnik dla piratow i zlodziei oprogramowania

Autor: Mariusz Mroczkowski (Mariusz.Mroczkowski_at_p19.f84.n480.z2.fidonet.org)
Data: Tue 12 Jan 1999 - 15:21:02 MET


Hello Slawomir!

11 Jan 99 04:49, Slawomir -> do All:

 S> Alez OPEC wciaz dziala.

Raczej to, co z niego zostalo...

 S> A ceny spadaja.

Jak narazie to sa 3-4 krotnie wyzsze niz przed kryzysem (4$) - nie wynika to
tylko ze spadku wartosci dolara (inflacji).

 S> Co innego w Europie gdzie gaz jest popularny wlasnie ze wzgledow
 S> ekonomicznych.

 S> Jestes pewnie ze bylo to przed kryzysem?

No jasne. Juz w latach 60. wiele osob w US przesiadalo sie na "garbusy" i
minibusy wlasnie Volkswagena.
Chodzilo o ekonomiczny i maly samochod oraz minibus, ktorych to w ogole nie
produkowal owczesny amerykanski przemysl samochodowy.

 S> Wedlug tego co wiem to nastpialo to odpirow po kryzysie, w latach
 S> '80.

W latach 60. - 70. - byla pierwsza inwazja "ekononomicznej" taniochy z Europy i
Japonii. "Garbus" byl szczegolnie modny w srodowiskach uniwerstyteckich, wsrod
intelektualistow i hippisow.
W latach 70. zaczeto bardziej masowo kupowac takze drozsze europejskie
samochody - zwlaszcza BMW, Porsche i Volvo.
Przynajmniej dwie firmy japonskie zaczely na tyle zwiekszac eksport, ze wkrotce
potem powstaly pierwsze montownie na terenie US.

 S> Volkswagen nigdy dotychczas nie odgrywal zadnej roli na rynku USA.
 S> Nigdy modle VW nie byl w 10 najlepiej sprzedawanych samochodow USA.

VW i (bodajze) Mitsubishi udzielily odpowiedniej lekcji producentom samochodow
w US.

Na _tradycyjnym_ rynku amerykanskim, (gdzie od lat krolowaly "krazowniki
szos", a marzeniem kazdego "niebieskiego kolnierzyka" bylo usiasc za kierownica
cadillac'a), nawet udzial 1% w rynku byl istna rewolucja.
- Przeciez amerykanin dotad nie znal pojecia samochodu malo/sredniolitrazowego.

Popularne europejskie i japonskie samochody _liczone lacznie_ to juz powazna
wyrwa w produkcji (i w gustach) - w tym czasie.
Oprocz tego zawsze istnial import przeznaczony dla zasobniejszych klientow:
Jaguar, Mercedes, BMW, RR itd. - procz tego typowo sportowe maszyny
tych i innych (Ferrari, Porsche) - europejskich producentow.

Obecnie jest juz inna sytuacja, - przemysl samochodowy US obudzil sie i w
poczatku 80. zaczal produkowac samochody na przyzwoitym swiatowym poziomie.
Import z Europy jest dzis czyms zwyczajnym a nie rewolucja.

>> >> Jak zachowa sie "rynek" jesli rzad USA wpadnie na pomysl
>> >> oblozenia akcyza 300% import ropy (n.p. uzasadniajac to konieczna

>> >> "Rynek" bedzie silniejszy czy doktryna?
>> Zniweczy skutki wprowadzenia regulacji politycznej?

 S> Ktore skutki?

zmiany w podazy/popycie/cenie ropopochodnych...

>> Bp ponoc "zmusil" - Twoim zdaniem - kraje OPEC do odejscia od
>> limitow... (spojrz na poczatkowy cytat z wlasnego listu)

 S> Zmusil.
 S> Jak myslisz czemu szukano ropy na morzy polnocnym?

Zeby sie (przedewszystkim) _strategicznie_ zabezpieczyc.
- To byl okres konfrontacji politycznej.
W Azji srodkowej, na bliskim wschodzie, w Afryce polnocnej i zachodniej toczono
wojny. Po zamknieciu kurkow przez OPEC, jednym z nawiekszych dostawcow stal sie
ZSRR.

 S> Jakie byly dostawy rozen ropy z tego rynku przed kryzyswm paliwowym?
 S> Jaki sa dzis?

Z nieodkrytych/nieeksploatowanych zloz dostawy sa = 0
Dzis jest cwierc wieku po kryzysie.
- te pytania sa z gatunku: ile bylo traktorow za krola Sasa a ile dzis?

 S> Jak to wplynelo na pozycje krajow OPEC?

W ile lat po kryzysie?

 S> Jak wplynelo poprawienie skutecznosci energetycznej przemyslu?

Nijak.
1). - Praktycznie nie ma poprawy skutecznosci energetycznej w przemysle.
2). - Wzrosla ogolna konsumpcja energii i paliw.
3). - Doszly nowe energochlonne dziedziny.

Bilans jest _ujemny_.
Wydobywamy, produkujemy, zuzywamy, konsumujemy coraz wiecej.
I nie rozwiazalismy zadnego znanego problemu w zadowalajacym stopniu.

            Pozdrowienia!
               Mariusz -=maVox=-

Nie odpowiadam na "newsy" pisane w HTML'u, kodowane "quoted printable", B64,
UUEncode i sygnowane PGP!.

--


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 18:04:38 MET DST