Re: Savage3D z AOpen (PA70D). <- Ech...

Autor: Vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Sat 09 Jan 1999 - 00:02:01 MET


On Fri, 08 Jan 1999 11:07:14 +0100, Mariusz Jaworski
<genesis_at_bonair.waw.pl> wrote:

>Hey.
<ciach>
> Dwie sprawy:
> 1. Pass. Wymieklem. Bardzo prosze o informacje gdzie i kto napisal
> o 100MHz jako nominale dla Savage3D. Mysle ze spodziewales sie tego
> pytania ? ;-)

Slusznie myslisz :) I jak na zlosc nie moge znalezc tych zestawien. A
swojego czasu bylo ich na internecie mnostwo - przy zestawieniach
chipsetow podawano miedzy innymi ta znamionowa cz. pracy Savage'a - i
zawsze pisalo 100 MHz

> Jeszcze dodam, ze nie zabieralem sie za "powazne" szukanie doku-
> mentacji Savage3D - moze mozna ja gdzies sciagnac (nie ma chyba
> czegos takiego na http://www.s3.com). Pytam - bo naprawde nie
> wiem...

Tego co tam jest dokumentacja to ja bym napewno nie nazywal :)
Zwlaszcza ze jeden dokument przeczy drugiemu - raz podaja 125 MHz dla
SGRAM i 100 dla SDRAM a gdzie indziej 125 MHz dal obu. Cus im sie
chyba odwidzialo :)

> 2. A dlaczego napisales o TNT, ze _teoretycznie_ max jest 115MHz ?

Bo tak wyczytalem w jakims artykule (podpisanym przez goscia z NVidii)

> NVidia pisze o tym w ten sposob ? 90MHz - nominalnie a 115MHz -
> - maximum ? I - co to niby znaczy ??? "Powinniscie uzywac 90MHz
> ale jak ktos chce to moze 115MHz " ???

Nie - oni zawsze pisza o 90 MHz. Zawsze podaja tylko wartosc nominalna
a nie maksymalna. Ale w prywatnej wypowiedzi jeden z ich pracownikow
podal 115 MHz jako cz. maksymalna

<ciach>
> Jesli NVidia napisze (na www czy w dokumentacji - obojetne) ze uklad
> moze pracowac w takich warunkach (czyli czestotliwosc nie przekracza
> maksymalnej czestotliwosci pracy ukladu) a Ty jestes producentem kart
> graficznych - to uznam, ze jest niepodkrecony. Oczywiscie musisze miec
> to wprogramowane w BIOS'ie...

No problem :) Tyle ze to nadal nie bedzie oznaczalo ze chip nie jest
podkrecony - poprostu producent karty bedzie gwarantowal poprawna
prace w takich warunkach. A ustawienia wcale nie musza byc w bios'ie -
sterowniki tez moga ustawiac parametry karty

> A generalnie - Savage3D, TNT to taki sam scalak jak inny. Przy zadnym
>z procesorow, ktorych dokumentacja przeleciala mi przez raczki nie
>bylo napisane, ze "nominalnie jest 10MHz ale jak ktos chce to moze
>15MHz"...

No widzisz - a sam napisales ze _maksymalna_ cz. pracy Savage'a wynosi
125 MHz :) Czy myslisz ze gdyby te 125 MHz bylo standardem to Hercules
musialby specjalnie selekcjonowac uklady zeby jego karty chodzily na
120 MHz? I ze inni producenci specjalnie robili by karty taktowane
nizej niz dopuszcza to producent?

> A jak szybko, wg Intela mozna uruchomic PII 400MHz ? Bo 400MHz to war-
>tosc nominalna - a jaka jest maksymalna - wg Intela ??? ;-P

Intel jej nie podaje - bo oficjalnie potepia overclocking. Ale sami
pokazywali P2 700 - ktore nie bylo niczym innym jak odpowiednio
podkreconym i chlodzonym standardowym P2 :)

<ciach>
> A jak producent wg Ciebie opisuje ta _maksymalna_ ?

Sam pisales ze S3 :) Skoro S3 podaje 125 MHz a wszystkie karty chodza
na nizszej czestotliwosci to nie uwazasz tego za dziwne? Bo przeciez
nie jest to spisek majacy na celu zanizanie wydajnosci kart na
Savage'u :)

<ciach>
> Jakosci ? Ja nie widzialem jeszcze PC-komponentu z elementami,
>ktorych specyfikacja zostala przekroczona. Masz jakis znany przyklad ?

Mam przyklad na to ze zle przeczytalem :) Zamiast "podkrecane"
przeczytalem "podkrecalne" :)))

<ciach>
> Moga ? Pewno i moga. Ale - pozwolisz lapac za slowka - napisa-
>lem precyzyjnie - _nie_musza_. Producent ma wlutowac takie, ktore chodza
>na 100MHz.

A kto mu zabroni wlutowac takie ktore chodza na 125 MHz? Nie sa wiele
drozsze. A przeciez skoro Savage ma chodzic na 125 MHz to czemu go
wszyscy underclockuja?

> Ale jak mi S3 pisze ze Savage3D chodzi na 125MHz to bedzie chodzic i
>juz.
>A jak nie - to oddam do serwisu... :-P

Zycze szczescia :) Zeby oddac do serwisu to musialbys miec karte
reference S3 - parametry pracy pozostalych ustala ich producent :) I
jak narazie nie ma na rynku zadnego Savage'a pracujacego defaultowo na
125 MHz :)

<ciach>
> Dokladnie - ale max. dla Savage3D jest 125MHz

No i widzisz - sam piszesz ze max :)

> i jakos nie moge o tym
>zapomniec... Czy wyczytales gdzies, ze powyzej 100MHz czy 110MHz (ale
>ponizej 125MHz) S3 nie gwarantuje poprawnej pracy Savage3D ?

S3 nic Ci nie gwarantuje :) Gwarancje za parametry karty daje jej
producent a nie producent chipa. I jeszcze raz podkreslam - gdyby 125
MHz bylo znamionowa czestotliwoscia pracy ukladu to wszystkie karty by
z niej korzystaly a Hercules nie musialby selekcjonowac chipow

> Ze moze
>to spowodowac uszkodzenie ukladu scalonego ? Ze bez wymuszonego
>chlodzenia nie wolno ?

Wystarczy ze producenci tego nie gwarantuja

<ciach>
> Zalecanych/znamionowych ? A skad taka informacja (powtorka pytania)...

j.w. Monster 1 i 2 (i wiele innych kart) pracuja na wyzszych
czestotliwosciach - ale sam producent okresla to jako overclocking i
nie daje na to gwarancji. Daje tylko mozliwosc

<ciach>
> I co ??? Spalilbym laminat ???

Nie - spalilbys prawdopodobnie uklad. Ale bardziej prawdopodobne jest
to ze karta wieszalaby Ci sie "na dziendobry" uniemozliwiajac cos
takiego. Ilez to VooDoo poszlo z dymem na wyzszych cz. pracy ...

> I wlasnie tu przekraczalbym parametry pracy chip'a !

Nikt Ci nie poda parametrow pracy chip'a - poza znamionowymi :) S3
jest tu chyba wyjatkiem. Tyle ze ich to nic nie kosztuje - za
parametry pracy kart i tak odpowiadaja ich producenci ...

> Karta graficzna - to w pewnym uproszczeniu - procesor, pamiec, elementy
>dyskretne, plytka (ewentualnie RAMDAC, uklady TVout - ale to chyba jest
>w tym momencie malo istotne).
> Co ma "kontakt" z duzymi czestotliwosciami ? Procesor oczywiscie,
>pamiec i... cos jeszcze ? Dzisiejsza karta ma oscylator zintegrowany
>z procesorem - wiec - powiedzmy ze istotna jest jakosc rezonatora i moze
>tych kilku kondensatorow ceramicznych na zewnatrz oscylatora. No i wazna
>jest jakosc laminatu... No i generalnie - kilka elementow dyskretnych
>tez
>moze byc narazona na duze czestotliwosci...
> Wiec igram ze specyfikacja producenta karty ??? Popsuc moge pamiec lub
>procesor. Moze ewentualnie zasilacz procesora (o ile jest i dziwnym
>zbiegiem okolicznosci nie ma zabezpieczen - czy sa jeszcze takie
>produko-
>wane ? ;-)...

Nie bierzesz pod uwage jednej rzeczy - _jakosci_ ukladu. Producent
gwarantuje Ci prace przy czestotliwosci ktora przetestowal - i wcale
nie oznacza to ze jest to cz. znamionowa podana przez producenta.
Jesli producent moze sobie pozwolic na selekcjonowanie ukladow i wybor
tych lepszych jakosciowo i bardziej podkrecalnych to moze zawyzyc
parametry pracy procesora na swojej karcie. Przyklady podalem wyzej.
Banshee Diamond'a pracuje na cz. wyzszej niz znamionowa - ale z
dodanym aktywnym chlodzeniem. Widac wyszlo im w testach ze wiekszosc
kart to wytrzyma i oplaca sie je wypuscic na rynek

<ciach>
> Savage3D ? Jak chodzi ponizej 125MHz - to wszystko jest ok !

Uparciuszek :) To taktuj swojego Hercules'a na 125 MHz a jak padnie to
tlumacz sie serwisowi ze "przeciez S3 podalo takie parametry pracy" :)

<ciach>
> Spokojnie, spokojnie, staram sie o siebie dbac ! :-D

Tak trzeba :)

<ciach>
> A ja tyklko zwroce uwage na jedno - z tym poziomem Quake'a jest 19MB +
>+ 6MB skompresowanych tekstur. I co, zmieszcza ci sie w pomniejszonych
>o Z bufor i bufor ramki 16MB na TNT ?

_Wiekszosc_ sie zmiesci. A te pozostale mozna dociagnac. Zapewniam Cie
ze gdyby bylo ich wiecej to wyniki bylyby gorsze. Poza tym nie
bierzesz pod uwage jednej rzeczy - to ze masz 25 MB tekstur nie
oznacza ze _wszystkie_ sa _jednoczesnie_ wykorzystane

> Wywal vgartd.vxd z systemu i sprawdz jeszcze raz.

A sprobuje, sprobuje :)

> Albo zablokuj teksturowanie z pamieci glownej. Bo chyba mozna ?

Nope. Przynajmniej w zaden prosty sposob

> Podobno tylko przy Savage3D trzeba grzebac w rejestrach (co nie jest
>zreszta prawda)...

W TNT nic Ci to nie da. Wszystkie opcje z rejestru sa w NVTweak'u - a
on jest wbudowany w sterowniki

> Najlepszego...
> M.
>Mariusz Jaworski

Pozdrowienia

Vindex
dzial hardware magazynu Wirtu_at_l - www.wirtual.pl



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 18:04:15 MET DST