Gwarancja - rękojmia

Autor: Chester EM (chester_at_nspm.kki.net.pl)
Data: Mon 17 Aug 1998 - 18:45:49 MET DST


Z uwagi na powrót tematu na łamy grupy, postaram się pokrótce przedstawić
własną wersję przepisów ;)))

Gwarancja jest umową kupna-sprzedaży pomiędzy sprzedawcą a nabywcą,
regulującą okres i warunki wzajemnych zobowiązań.
1. ustawowy okres gwarancji/rękojmii = 12 miesięcy
    sprzedawca nie jest zobowiązany do udzielania dłuższego i nie ma prawa
do skracania okresu gwarancji/rękojmii określonego w ustawie.
2. bzdurą jest, że po okresie gwarancji, sprzedawcę obejmuje rękojmia ileś
tam miesięczna* .
(w/w stwierdzenie nie obejmuje umów dodatkowych typu support pack i inne).
3. Warunki gwarancji nie mogą ulec zmianie w trakcie jej trwania bez zgody
stron.

Podstawowa różnica pomiędzy gwarancją a rękojmią:
1. Klient decyduje o sposobie wypełnienia zobowiązań z tytułu
gwarancji/rękojmii w momencie zgłaszania usterki.
2. W trakcie wypełniania zobowiązania ze strony sprzedawcy klient nie ma
prawa zmienić zdania i zamienic gwarancji na rękojmię.
3. W momencie wyboru "gwarancji" klient zgadza się na naprawę sprzętu w
terminie przewidzianym przez sprzedawcę - czyli 14 - 30 dni (detale reguluje
odrębny paragraf - typu sprzęt zastępczy itp.)
Przy wyborze "rękojmii" przez klienta, sprzedawca musi wymienić towar na
fabrycznie nowy bądź zwrócić gotówkę.
Przy czym występuje tu mgliste pojęcie "wady istotnej".
Teoretycznie "wadą istotną" jest wada uniemożliwiająca dalsze, zgodne z
przeznaczeniem użytkowanie zakupionego towaru. Jakkolwiek w przypadku
padniętego twardziela sprawa jest prosta, to w przypadku drukarki musi być
to poważna wada - np. uszkodzona elektronika, bądź jeden z silników itp.
Czyli:

Przychodzi Wacek z padniętą drukarką do serwisu i mówi - nie działa,
zgłaszam reklamację.
Jeżeli zgodzi się na naprawę - czyli wykonywanie zobowiązań z tyt.
"gwarancji", pan z serwisu będzie naprawiał ją do upadłego do momentu
upłynięcia terminu gwarancji, z uwzględnieniem okresu pobytu w serwisie.
Jeżeli natomiast Wacek powie - szmelc chcę kasę albo nową drukarkę, pan po
ustaleniu zaistnienia wady, musi wypełnić żądania klienta.

Chciałbym zwrócić uwagę na mglistość urzędowego pojęcia "wada istotna"

Chester EM



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:30:22 MET DST