Autor: Artur Karazniewicz (akarazniewicz_at_pacific.torun.pl)
Data: Thu 06 Aug 1998 - 09:06:38 MET DST
Oooopsss wrote in message <35c9be51.26603582_at_news.tpnet.pl>...
[...]
>mozliwosci obecnych programow) w grafice 3d. W jaki sposob OpenGL
>usprawnia prace programow graficznych?
OpenGL jest API (aplication programing interface) powstalym kilka lat
temu w laboratoriach SGI i kilku innych firm. Jak sama nazwa mowi
(Open Graphic Library) jest to biblioteka zaprojektowana do wspomagania
ogolnie mowiac programowania grafiki (3D jak i pewne elementy
2D). Zaprojektowano ja z mysla o przenosnosci, niezaleznosci od jezyka
i sprzetu (choc programy wykorzystujace OGL powstaja glownie w C/C++
oraz w Fortranie). W krotkim czasie biblioteka zyskala uznanie i pojawily
sie pierwsze akceleratory - przyspieszajace wykonywanie funkcji OpenGL.
Piszac oprogramowanie (np. renderer) programista zyskuje bardzo prosty
interfejs a uzytkownik (o ile posiada akcelerator) duza predkosc wykonywania
operacji zwiazanych z grafika....
>
>Z ciekawosci zainstalowalem Simple 3D LE i tam przy zaznaczeniu w
>opcjach korzystania z akceleracji Direct 3D animacja projektowanej
>sceny w oknie dokonywana jest z pelna jakosci (tzw. "renderowanie w
>czasie rzeczywistym"?). Wyglada to super - wysoka jakosc + dobra
>plynnosc. Projektowana scene mozna wyeksportowac do AVI. Trwalo to
>zadziwiajaco krotko - kilkadziesiat (20-40) sekund. Probowalem podobne
>zastosowanie mojej karty Canopus Total 3D (Riva 128) uzyskac w 3D
>Studio MAX, ale nigdzie nie znajduje odpowiedniej opcji. W Helpie tez
>nic o tym nie napisali.
Tutaj nie jest tak prosto. Po pierwsze - to musisz sprawdzic jaka
wersje maxa posiadasz - zdaje sie wsparcie OpenGL jest od wersji 2
(nie jestem do konca pewien). A akceleracje wybrac mozna przy instalacji.
(Tu musza wypowiedziec sie specjalisci od Maxa). Inna sprawa to Twoje
oczekiwania. Mimo iz w kolejnych wersjach pojawiaja sie w GL nowe
cechy to jest niemozliwoscia (i nikt nie stara sie tego uczynic) zawarcie
w nim najnowszych pomyslow i algorytmow. OGL nie jest panaceum na wszystko.
Napewno wspomaga prace w edytorze maxa. Praktycznie
z ustawionymi szczegolami na maksimum, z akceleratorem zyskujesz
szybkosc dzialania porownywalna z szybkoscia bez akceleratora z wireframe.
Jednak jesli chodzi o ostateczny rendering - tak dobrze nie jest. Jak
pisalem
- OpenGL mimo calego swojego zaawansowania - daleko odstaje od tego co
potrafi wyrenderowac max. Jesli jakakolwiek akceleracje otrzymasz przy
renderowaniu - to niewielka... Nie znaczy to, ze max jest gorszy od Simple
3D ;)-
max jest po prostu duzo (duzo) bardziej zaawansowany.
>Jak to jest z tym Open GL i Riva - jak go wykorzystac. Czy wspomaga
>tylko wyswietlanie sceny na ekranie, czy takze eksport do pliku np.
>AVI?
Oczywiscie OGL potrafi renderowac do pliku - ale to co sie da z tego
wycisnac nie jest szczytem marzen (choc do prostych zastosowan - wystarczy).
Warto tez zwrocic uwage na karte jaka sie kupuje. Myslac o zatosowaniach
profesjonalnych - warto zaopatrzec sie w cos lepszego w stylu Glidera
(tania)
lub jakiejs z drozszych -dedykowanych kart (np. Diamond: www.diamondmm.com).
Proste karty przystosowane do akceleracji gierek (np riva128 i740 ATi Rage
PoverVR itd.) maja czesto zaimplementowana tylko miniprot OpenGL czyli tylko
te funkcje OGL, ktorych uzywa QuakeII. Jesli chodzi o Rive128 (sam mam
Vipera v330) ma zaimplementowany _caly_ OpenGL.
Pozdrowienia.
Artur Karazniewicz
akarazniewicz_at_pacific.torun.pl
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:28:56 MET DST