Kilka problemow Riva128 Total3D Canopus

Autor: Oooopsss (tompos_at_polbox.com)
Data: Mon 03 Aug 1998 - 15:02:04 MET DST


Witam,

Nabylem karte jak w temacie. Sciagnalem 2164 postow wstecz na tej
grupie, przejrzalem 99% tych dotyczacych Rivy 128 i w dalszym ciagu
mam troche problemow. Komputer 166MMX, 48 RAM, plyta VX (jakas slaba -
nazwa pudelkowa "Raffles"), dysk 2,1GB Medalist Pro, SB 32PnP.

I. Uszarpalem sie strasznie z instalacja tej cholernej karty. Jakos w
koncu dziala, ale nie tak jakbym sobie tego zyczyl. Z karta dostalem
na CD sterowniki versja 1.10.10 (bez OpenGL). Z internetu sciagnalem
podobno najnowsze 1.20.08 (z OpenGL). Instalowalem w sposob
nastepujacy:

   1. Windows 95 OSR 2.1 - ostatnio przeinstalowany jakies 0,5 roku
temu - zasmiecony dosc mocno, ale dziala stabilnie. Instalacja
sterownikow 1.10.10 poszla gladko. DirectX przeinstalowany, niektore
gry dzialaja i sa akcelerowane. OK. Ale nie ma OpenGL'a. Wiec
zainstalowalem sciagniete drivery 1.20.08. DirectX sie zepsuly. Przed
instalacja 1.20.08 gry korzystajcace z Direct3D chodzily dobrze
(GPolice i ShipWreckers - prosze sie nie smiac - takie znalazlem na
plytach z jakis gazet). Po instalacji nowych driverow - Direct3D
dziala, ale bardzo wolno - uaktualnia ekran na oko 2 razy na sekunde!
GLQuake uruchamia sie, ale tez z zabojcza predkoscia - na oko 1 klatka
na 2 sek. Zainstalowalem ponownie sterowniki 1.10.10. Direct3D dziala
jak poprzednio - czyli dobrze, natomiast OpenGL wcielo (zgodnie z
przewidywaniami)

  2. Na innej partycji zainstalowalem czysty Windows 98 beta 3 (tylko
taka mam). Zainstalowalem sterowniki 1.10.10 - Direct3D chodzi dobrze.
Instaluje sterowniki 1.20.08 - Direct3D chodzi wolno. Ale o dziwo -
jest OpenGL. GL Quake sie uruchamia, chodzi normalnie (tzn. dosc
ciemny, ale rozjasniam go programem IDgamma), wykreca okolo 29,7 i
29,3 fps w 640x480 i 800x600 odpowiednio. Wyniki chyba srednie, ale to
pewnie wina slabego procesora. Podobno Riva 128 jest w wysokim stopniu
"skalowalna" tzn. zalezy bardzo od procesora? Cos ktos wie na ten
temat? Natomiast w 1024x768 zaczyna dzialac, ale o dziwo osiaga
predkosc na oko 1 klatka na 2 sekundy. Ki diabel? Inna ciekawostka. GL
Quake'a i Quaka II mozna uruchomic tylko raz w danym uruchomieniu WIn
98. Zalozmy: startujemy Win98, startujemy GLQuake'a lub Quake II
(demo) , wychodzimy w sposob normalny, ponownie chcemy uruchomic i nic
- programy te (GLQuake, Quake II) zawieszaja sie przy uruchomieniu,
nic nie wyswietlajac na ekranie. Win98 po CTRL+Alt+Del raportuje -
"program nie odpowiada". Po zamknieciu wszystkich programow i
przelogowaniu sie (mam karte sieciowa SMC ELite cos tam, cos tam) ten
sam efekt zawieszania sie. Co za diabel? Nie moge od nowa zainstalowac
Win95 OSR 2.1, bo wlasnie pozyczylem komus plytke. Czy te objawy
znikna w pelnej wersji Win 98? Co zrobilem nie tak?

3. Odtwarzanie plikow MPEG-1.
Wizualnie oceniajac poprzednia moja karta S3 Virge z odtwarzaczem
Power CD dawala lepszy obraz niz Total Cinema EX dostarczony z karta.
Mam wrazenie, ze obraz drga znacznie bardziej - tj. ze kolory
"plywaja" - szczegolnie dobrze to widze w scenie z duza iloscia
niebieskiego oswietlenia. Zainstalowalem Xing MpegPlayer. Znacznie
lepszy obraz. Mam pytanie: czy inni uzytkownicy tej karty i jej
oprogramowania tez to zauwazaja? Dlaczego w Total Cinema EX nie ma
mozliwosci wyboru jakosci dekodowania dzwieku - 11, 22, 44 kHz? W
programie Power CD od S3 bylo to bardzo dobrze zrobione. Dlaczego po
zainstalowaniu Xing Mpeg Player Total Cinema EX przestal odtwarzac
pliki MPEG i MOV. Teraz odtwarza tylko AVI. Niektore zreszta blednie -
tylko biel - a pliki AVI byly tworzone dolaczonym programem Simple 3D
Micrografx'a, i w innych odtwarzaczach dzialaja OK.

4. W jakims FAQ odnosnie mozliwosci rozszerzenia pamieci 4 MB
napisano, ze Riva potrafi pracowac tylko z 4 MB, nie ma mozliwosci
rozszerzenia, ale za to posiada funkcje korzystania z tekstur
przechowywanych w pamieci glownej RAM poprzez szyne PCI (podobnie jak
AGP). Czy to prawda? Jak to wykorzystac - ktore gry to wykorzystuja?
Jak to sprawdzic?

5. Przechwytywanie obrazu. Nie probowalem, jeszcze dlugo chyba nie
sprobuje sie tym bawic. Pytanie jedno - czy Elsa Victory Erazor robi
to lepiej, glownie czy potrafi lapac obraz w rozdzielczosciach
wyzszych niz 320x240 przy 30 fps z niewielka liczba gubionych ramek?

6. Wracajac jeszcze raz do Quake'ow. OpenGL w Quake II dziala chyba
dorze. Natomiast w GLQuake ver 0.73 nie dziala najlepiej - pojawiaja
sie bledy w teksturowaniu - granice tekstur, ktore migaja czarne
wypelnienie/tekstura, gdzie neigdzie zostaja migajace szybko zolte
pola po potworach, w miejscu gdzie staly itp. Jest tego z jakies 2%
powierzchni ekranu - inaczej tego czyba nie okresle. Co sie dzieje?

7. Jakosc 3dfx a Riva.
Zauwazylem nastepujace rzeczy:
Redline Racer - znacznie lepszy na 3dfx. Szczegolnie swiatla motorow o
wiele lepiej wyswietlane.
GLQuake I - lepszy na Rivi'e. Duzo nie gralem na 3dfx - jest na drugim
komputerze obok testowanego. W pierwszym pomieszczeniu - rozpryski
lawy wyskakujace w powietrze - ich swiatlo o wiele lepiej przedstawia
Riva.
GPolice - wszystkie efekty sa super, oprocz jednego - plomienie
silnikow sa wyraznie gorszej jakosci. To zdaje sie jest uzyskiwane
efektem tzw. Alpha Blending. Nie porownywalem tego z zadnym innym
komputerem, ale sa wyraznie gorsze od innych efektow. Widac pojedyncze
piksele dwoch kolorow (podstawowych w tym efekcie niebieskiego i
bialoego oraz posrednich).

Prosze o kontakt jakiegos szczesliwszego uzytkownika Total 3d. Moze
cos nei tak zrobilem.
Pozdrawiam,
Czarek Krzesinski

PS. Ufff, ale sie napisalem.



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:28:41 MET DST