Autor: Tomasz Krawczyk (tkrawczyk_at_writeme.com)
Data: Sun 15 Feb 1998 - 10:52:28 MET
>3dfx jest to mozna by powiedziec rodzaj procesorow 3D, stosowanych na
>kartach grafiki. Wzorcowym procesorem 3dfx jest VooDoo Graphics stosowany
>na kartach diamond Monster. Procesory 3dfx powinny umiec realizowac
>nastepujace funkcje :
>- alphablending, czyli polprzezroczystosc - niektore z tekstur nakladanych
>an obiekty moga byc wlasnie polprzezroczyste,
>- bilinear filtering, czyli filtrowanie dwuliniowe - tekstura w miare
>zblizania sie do obiektu nie zmienia sie w mase wielkich pikseli, ale jest
>rozmyta - osiaga sie wtedy wrazenie znacznie lepszej grafiki
>- efekty mgly - no tu sama nazwa mowi za siebie
>- mip mapping - ciezko przetlumaczyc, ogolnie jest to sposob nakladania
>tekstur na powierzchnie. Jesli obiekt jest daleko, naklada sie teksture
>malo szczegolowa, zajmujaca mniej pamieci karty. Jesli obiekt jest blisko
>tekstura jest z maksymalna liczba szczegolow ale zajmuje wiecej miejsca w
>pamieci karty. Mip Mapping ma na celu oszczedzanie pamieci karty
>- sprzetowy Z-bufor. Bufor ten odpowiedzialny jest za zakrywanie obiektow
>lub ich fragmentow przez inne obiekty ( np. samochod stojacy za rogiem
>budynku bez Z-bufora bylby widoczny :) )
>
Przepraszam, ze nie moge sie powstrzymac. Ale skad masz tak rewelacyjne
informacje ????
Procesory 3dfx powinny umiec realizowac funkcje ....
Wzorcowym procesorem 3dfx jest VooDoo Graphics.....
Sorry, ale 3dfx to 3dfx. Nie wiem, czy zwrociles uwage na napisy na
kosciach - 3dfx.
Jak dotad sa dwa typy ( nie wdajac sie w szczegoly ) 3dfx.
Popularny, stosowany w tzw. Monsterach zestaw kosci 3dfx. Posiada bardzo
dobre osiagi, ale pracuje tylko w trybie pelnoekranowym (Wiem, ze udalo sie
to juz obejsc, ale to odrebna kwestia).
Drugi typ kosci stosowany byl w tzw. Rush'ach. Karty te mialy zintegrowane
uklady 2D i 3dfx'a. Pozwalaly one na wyswietlanie grafiki rowniez w okienku.
Zgodnie z Twoja definicja to 3dfx jest rowniez Riva, ktorej tak nie luisz
przepraszam, za per Ty ) bo rowniez ona realizuje wszystkie wymienione
operacje, a przeciez ta karta nie ma nic wspolnego z 3dfx'em
>Poza tym wszelkiego rodzaju proste funkcje 3D realizowane sa wlasnie przez
>procesory 3dfx, co daje wyrazne przyspieszenie w grafice 3D.
>
>Teraz jak sie to ma w rzeczywistosci do tego co napisalem powyzej. Wezmy
>dla przykladu karte Diamond Monster, jako wzorcowa. Karta ta ma procesor (
>wlasciwie 2 procesory :) ) 3dfx, o nazwie VooDoo Graphics, oraz 4 MB
>pamieci na tekstury. Wspolpracuje z normalna karta grafiki 2D i jest
>odpowiedzialna za tworzenie grafiki 3D na pelnym ( tylko i wylacznie )
>ekranie - czyli idealna do gier. Obsluguje Direct3D - witaj Windows 95 i
>gry 3D pod ten system czy jak to tam nazwac, a takze OpenGL - drugi
>standart 3D, wykorzystywany chociazby przez takie gry jak Hexen czy Quake,
>a wiec wcale znowu nie taki niepopularny. Te dwa standarty jest to 100%
>gier 3D ktore pojawiaja sie na rynku. Wlozenie w kompa tej karty powoduje
>prace gier 3D z predkoscia ponad 25 klatek/sek na komputerach stosunkowo
>slabych, bo juz na P133 :) - takiego przyrostu predkosci nie daje niekiedy
>nawet zmiana procesora na Pentium II. Gry sa szybsze, ladniejsze ( rozmyte
>teksturki, 65 tys. kolorow ). Czegoz chciec wiecej.
>
A tu sie zgadzam. Poza koncowka. Ja chce miec OpenGl w systemie, a z 3dfx'em
niestety nie mam. Widzisz, nie kazdy stosuje PC jako konsole.
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:00:24 MET DST