Autor: Tomasz Jarnot (jurand_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Sat 14 Feb 1998 - 20:59:48 MET
On Sat, 31 Jan 1998, Tomasz Brodzikowski wrote:
>
>
> Maciej Wyczawski skrev i meddelelsen <6b063l$9j8$1_at_info.cyf-kr.edu.pl>...
> >>Moze mi ktos to wytlumaczyc ? Bo ja nie wiem czy to standard procesorow
> >>graficznych czy jak ? Co to je ?
> >Przylaczam sie do powyzszej prosby.
> >==============================
> >== MACIEK --> Krakow ==
> >== gekusior_at_cyf-kr.edu.pl ==
> >==============================
>
>
> Czesc
> Mozna by to w rozny sposob tlumaczyc, ale ja mam chlopski.
> Mianowicie w tamtym roku weszlo duzo 3D kortow, ale czy gry byly przez to
> lepsze nie za bardzo, a dlaczego, poniewaz te karty czesto nie maly nic
> wspolnego z tym co prawdziwa karta 3D powinna miec DirectX, Open GL (bardzo
> wazny dla gier 3D), Heidi( mniej wazne dla gier, to dla profow),Fog
> Vertex,Fog Table, Specular Highlight, Color Key Transparency,Alpha Bleding,
> MIP Mopping, Dithering, Perspektive Correction. Teraz wyszly 3D FX nie wiem
> dlaczego FX ( film "Efekty specjalne"). Ale one maja wiekszosc z wyzej
> wymienionych funkcji, no i to funkcjonuje. Dobra rada jest zachowac sobie
> stara 2D i dokupic tylko akcelerator 3D. Takze idziesz kupic 3D to patrz sie
> z jakimi funkcjami jest karta kompatibilna( a nie na same FX,) no i ile ma
> ramu (najlepiej tak okolo 32 mb- 100Mb) :=), czy to jest tylko akcelerator
> 3D, jaki ma RAMDAC ( 220 - 230 MHz najlepiej), szerokosc bus ( 128 bit miec
> dobrze), no i frekfencje na ekran powyzej 75 Hz.
> A jak juz masz taka karte to kup tez dobra karte glosowa bo te stare 16 i
> moze i 32 nie nadarzaja.
Jezu czlowieku gdzies ty sie uczyl polskiego ? PRzeciez to sie kupy nie
trzyma co napisales rozum to ty masz bardzo chlopski ale w kierunku pluga
raczej a nie komputerow....
3dfx jest to mozna by powiedziec rodzaj procesorow 3D, stosowanych na
kartach grafiki. Wzorcowym procesorem 3dfx jest VooDoo Graphics stosowany
na kartach diamond Monster. Procesory 3dfx powinny umiec realizowac
nastepujace funkcje :
- alphablending, czyli polprzezroczystosc - niektore z tekstur nakladanych
an obiekty moga byc wlasnie polprzezroczyste,
- bilinear filtering, czyli filtrowanie dwuliniowe - tekstura w miare
zblizania sie do obiektu nie zmienia sie w mase wielkich pikseli, ale jest
rozmyta - osiaga sie wtedy wrazenie znacznie lepszej grafiki
- efekty mgly - no tu sama nazwa mowi za siebie
- mip mapping - ciezko przetlumaczyc, ogolnie jest to sposob nakladania
tekstur na powierzchnie. Jesli obiekt jest daleko, naklada sie teksture
malo szczegolowa, zajmujaca mniej pamieci karty. Jesli obiekt jest blisko
tekstura jest z maksymalna liczba szczegolow ale zajmuje wiecej miejsca w
pamieci karty. Mip Mapping ma na celu oszczedzanie pamieci karty
- sprzetowy Z-bufor. Bufor ten odpowiedzialny jest za zakrywanie obiektow
lub ich fragmentow przez inne obiekty ( np. samochod stojacy za rogiem
budynku bez Z-bufora bylby widoczny :) )
Poza tym wszelkiego rodzaju proste funkcje 3D realizowane sa wlasnie przez
procesory 3dfx, co daje wyrazne przyspieszenie w grafice 3D.
Teraz jak sie to ma w rzeczywistosci do tego co napisalem powyzej. Wezmy
dla przykladu karte Diamond Monster, jako wzorcowa. Karta ta ma procesor (
wlasciwie 2 procesory :) ) 3dfx, o nazwie VooDoo Graphics, oraz 4 MB
pamieci na tekstury. Wspolpracuje z normalna karta grafiki 2D i jest
odpowiedzialna za tworzenie grafiki 3D na pelnym ( tylko i wylacznie )
ekranie - czyli idealna do gier. Obsluguje Direct3D - witaj Windows 95 i
gry 3D pod ten system czy jak to tam nazwac, a takze OpenGL - drugi
standart 3D, wykorzystywany chociazby przez takie gry jak Hexen czy Quake,
a wiec wcale znowu nie taki niepopularny. Te dwa standarty jest to 100%
gier 3D ktore pojawiaja sie na rynku. Wlozenie w kompa tej karty powoduje
prace gier 3D z predkoscia ponad 25 klatek/sek na komputerach stosunkowo
slabych, bo juz na P133 :) - takiego przyrostu predkosci nie daje niekiedy
nawet zmiana procesora na Pentium II. Gry sa szybsze, ladniejsze ( rozmyte
teksturki, 65 tys. kolorow ). Czegoz chciec wiecej.
Jurand
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:00:13 MET DST