Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego

Autor: Yakhub <yakhub_at_gazeta.pl>
Data: Sun 15 Aug 2010 - 16:55:04 MET DST
Message-ID: <15qi49us6rgs$.dlg@wazzenon.pl>
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"

Dnia Sun, 15 Aug 2010 16:31:48 +0200, nadir napisał(a):

>> Przekłada się. Tak w skrócie napiszę, czego się dowiedziałem na swoich
>> studiach:
>>
>> - To jest tranzystor. Ma takie i takie charakterystyki. Można z nim zrobić
>> to, to i to.
>>
>> - Jak połączymy tranzystory tak i tak, to otrzymamy bramkę logiczną. Z
>> bramką możemy zrobić to to i to. Tranzystory możemy też łączyć inaczej
>> (nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne bramki.
>>
>> - Jak połączymy bramki tak i tak, to otrzymamy przerzutnik. Z
>> przerzutnikiem możemy zrobić to i to. Bramki możemy też łączyć inaczej
>> (nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne przerzutniki.
>>
>> - Łącząc ze sobą bramki i przerzutniki możemy zbudować komórkę pamięci,
>> kilka rodzajów rejestrów, sumator i inne praktyczne kawałki.
>>
>> - Łącząc ze sobą te kawałki, możemy zrobić mikroprocesor - na przykład typu
>> x51.
>>
>> - Do x51 możemy podłączać różne inne urządzenia, wystarczy tylko podpiąć
>> się do nóżki i oprogramować - kolejno: diodę LED, przycisk, klawiaturę
>> matrycową (prawie jak klawiatura), wyświetlacz LCD (prawie jak karta
>> graficzna), przetwornici AC i CA (prawie jak karta dźwiękowa), EEPROM
>> (prawie jak dysk).
>>
>> - Jak chcemy podłączyć trochę więcej tych urządzeń, musimy wyprowadzić z
>> procesora magistrale adresową i danych, zrobić dla nich dekoder adresów,
>> przydaje się też kontroler przerwań i max232 do obsługi transmisji
>> szeregowej - czyli prawie jak chipset.
>>
>> W efekcie mamy co prawda bardzo prosty, ale jednak pełnoprawny komputer.
>>
>> Ale wiedząc to wszystko, czyli - właściwie - mogąc zbudować komputer z
>> tranzystorów - wciąż nie znamy odpowiedzi na pytanie "Jaki najlepiej kupić
>> komputer za X zł".
>>
>
> Jaki to był kierunek i kiedy?

Tak zwama "informatyka stosowana" na bardzo średniej uczelni. 3 lata temu.

> Bo to wszystko, o czym piszesz, jakieś 16-17 lat temu /.../

To akurat nie jest problemem - ten temat się nie zdezaktualizował.

> było na poziomie
> średniej szkoły technicznej w specjalności telekomunikacja/informatyka,
> być może na elektronice też.

Racja. Generalnie, edukacja techniczna u nas kuleje potwornie. Dodajmy
jeszcze, że dzisiejszy technik informatyk nie będzie wiedział, co to jest
pętla FOR, a dzisiejszy inżynier będzie na poziomie dawnego technika.

-- 
Yakhub
Received on Sun Aug 15 17:00:02 2010

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Sun 15 Aug 2010 - 17:51:01 MET DST