Re: Grafika na agp pod Viste (z trybem aero)

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 08 Feb 2007 - 13:25:15 MET
Message-ID: <eqf4rb$m4h$1@polsl.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed

latet napisał(a):
> Ja tak troche zaryzykowalem pisząc o trybach 2D i 3D.
> Czy naprawdę to jest takie szytwne odgraniczenie?
> Czy naprawdę są to 2 różne tryby pracy karty graficznej?

W pewnym sensie.

Karta graficzna *zawsze* działa w trybie 2D, bo w końcu bufor
ramki to obraz płaski o konkretnej rozdzielczości :)

Na buforze ramki działa akcelerator 2D operujący bezpośrednio
na jego zawartości. Te dwa moduły są wykorzystywane w czasie
pracy w tzw. "trybie 2D".

W "trybie 3D" dodatkowo jest uruchamiane zarządzanie teksturami
oraz potoki rasteryzujące wielokąty. Efekty rasteryzacji idą
do bufora ramki oczywiście (dokładniej: jego niewidocznej kopii)
oraz do Z-bufora. Mogą być też dodatkowe moduły, np. potoki
realizujące programy "shader".

Oczywiście "tryb 3D" może być wykorzystywany do tworzenia
grafiki płaskiej. W końcu z dwóch trójkątów można złożyć
prostokątne okienko, którego zawartość będzie stanowiła
teksturę. Na teksturach można z kolei rysować bezpośrednio
obraz wykorzystując programowalne potoki rasteryzujące.

Samo wyświetlanie okien jako tekstur (tzw. "kompozycja
pulpitu") wykorzystywana jest w Linuksie, Mac OS X i
Windows Vista. Rysowanie okien przez GPU z akceleracją
jest obecne chyba tylko w Mac OS X.

-- 
|""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""|
| Radosław Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |
\................... Microsoft MVP ......................../
Received on Thu Feb 8 13:30:07 2007

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Thu 08 Feb 2007 - 13:51:10 MET