Test banshee PCI na pentium MMX

Autor: fachman (fachman_at_netra.gdansk.sprint.pl)
Data: Sat 27 Feb 1999 - 22:13:46 MET


Jakis miesiac temu mialem okazje przetestowac karte Creative Blaster PCI
oparta
na chipie Voodoo Banshee firmy 3dfx. Niestety pierwsza gotowa juz wersja
tego testu
podczas wysylania programem Outlook przepadla :(. Po takiej stracie dlugo
nie moglem
sie zebrac zeby napisac to od nowa. W koncu jednak sie zmobilizowalem. Jako
ze bylem proszony przez niektore osoby o przetestowanie Banshee na
slabszych(juz slabszych ech)
komputerach, test zostal przeprowdzony na komputerze kolegii. Konsekwencjami
tego jest to
ze testy nie mogly byc zrobione na swiezo zainstalowanym Windowsie. Windows
kolegii mial
zainstalowana podmorska kompozycje pulpitu, jednak mysle ze nie mialo to
niewielki wplywu na
wynik. Celem tego testu bylo odpowiedzenie na pytanie czy majac konfiguracje
kolegi zakup
Banshee bylby oplacalny. Pragne tutaj podziekowac firmie HIP Computers
Krakow ul.Meiselsa 8
tel. 422-30-86 za wypozyczenie karty do testow.

Konfiguracja testowa
Pentium MMX 262 (3,5x75)
Gigabyte 586S2 (SIS 5582 chipset)
64MB SDRAM
Maestro 1 sound card
W98PL
DX 6
S3 Virge DX 4MB z biosem i driverami Diamonda taktowany 82MHz
Helios Voodoo 1 (dajace sie podkrecic jedynie na 51MHz)

Testy zostaly zobione dla tej konfiguracji a nastepnie te dwie karty zostaly
wyjete i
zamienione na Creative Blaster 3d czyli Banshee

Voodoo1 driver 2,16 glide 2,46 glide 3.02
banshee driver 1.01.03 DX 2,18 glide 2,60 glide 3.10
Virge diamond driver (kurcze nie zapisalem sobie ;(

Konfiguracja Banshee
Antialiasing i V-Sync ON wlaczone w przypadku Direct3d
V-Sync OFF i Triple buffering wlaczone w przypadku GLIDE/OPENGL (co pozniej
okazalo sie
bledem poniewaz myslac ze jak w przypadku mojego poprzedniego Banshee
testowanego na
szybszym sprzecie tearing zniknal tak w przypadku tej konfiguracji niestety
nie :( co
jest nie fair w stosunku do V1 ktore zawsze bylo testowane w V-Sync ON, ale
niestety jak
sie zorientowalem bylo juz za pozno aby powtorzyc testy)

Konfiguracja Voodoo 1
V-Sync ON taktowanie 50MHz
75Hz czestotliwosc odswierzania

Podkrecanie Banshee
Banshee grzeje sie tak bardzo ze sugerowalbym uzywanie wiatraczka nawet
karty nie podkrecajac
W kazdym razie moim zdaniem oplaca sie karte ostroznie podkrecac mimo ze w
testach roznice sa
niewielkie to w rzeczywistosci mamy znacznie mniej chwilowych zwolnien

Testy 2D
                 SPEEDY SPEEDRATE
           | VIRGE | Banshee | VIRGE | Banshee |
640x480x16 | 178 | 255 | 633 | 890 |
640x480x24 | 151 | 251 | 527 | 872 |
640x480x32 | | 251 | | 861 |
800x600x16 | 200 | 304 | 636 | 895 |
800x600x24 | 165 | 300 | 520 | 879 |
800x600x32 | | 308 | | 871 |
1024x768x16| 218 | 341 | 635 | 903 |
1024x768x24| 173 | 343 | 516 | 875 |
1024x768x32| | 347 | | 872 |

Z tych testow wynika ze wymieniajac karte kolega zyskalby do 70%
przyspieszenia
w przypadku operacji graficznych. Jednak musze zaznaczyc ze w wykonanych
przeze mnie
testach porownawczych pomiedzy Speedrate i Winstone98 wykazaly ze 100%
roznica w Speedrate
przeklada sie jedynie na kilkunastoprocentowa roznice w dzialaniu aplikacji.
Wieksze roznice zapewnia wieksza ilosc pamieci i szybszy procesor. Wynika to
z faktu ze w przypadku
pracy aplikacji operacje graficzne to tylko czesc dzialan wykonywanych przez
program.
I jeszcze jedno drivery diamonda dla virge sa szybsze niz zwykle wiec
roznice w przypadku
zwyklych Virge beda wieksze. Zwiekszenie czestotliwosci Banshee nie
spowodowalo zadnego przyrostu predkosci.

Testy 3d

PCPlayer Direct3d benchmark

640x480 bez Z-bufora 27,8 | 23,4
640x480 z Z-buforem 25,7
800x600 bez Z-bufora 23,7 | 22,6
1024x768 bez Z-bufora | 21,1

Z niewyjasnionych przyczyn na Banshee wlaczenie Z-bufora konczylo sie
totalnym zwisem
systemu lub wyjsciem do windowsa. Testowalem ostatnio pare nowszych kart i
wszystkie
jakos cienko wypadaly w tym tescie co wskazywaloby ze drivery sa
optymalizowane
pod inny rodzaj operacji 3d i optymalizacja dla tak starego i prawie
nieuzywanego testu
bylaby tylko strata czasu. W sumie to nie powinienem przedstawiac tutaj
wynikow tego
testu ze wzgledu na jego niemiarodajnosc ale jako ze je zrobilem to grzechem
byloby
zachowac je dla siebie ;)

Quake 2
uzylem MINIGL 3fingers 1,46 16bit textures
ustawienie dzwieku quality high, Maximum compatibility

DEMO 1
              Banshee Banshee Voodoo1
             C100 M110 | C115 M125 50MHz
640x480x16 37,4 35,7 | 37,9 38,1 | 19,8 18,9 19,9
800x600x16 34,1 32,7 | 36,1 34,3 |
1024x768x16 24,3 24,2 | 27,4 27,4 |

Crusher
640x480x16 10,8 | 10,9 | 8,1 8,1
800x600x16 10,7 | 10,8 |
1024x768x16 9,9 | 10,3 |

Massive
640x480x16 28,8 | 28,8 | 18,6 18,7
800x600x16 27,5 | 28,2 |
1024x768x16 21,9 | 24,1 |

GLQuake 1
           Banshee Voodoo1
Demo2 71 28,6
Demo1 72,1 28,7

Zawsze w przypadku Quake pierwsze testy wykonuje pare razy co pozwala mi sie
zorientowac jakie sa granice bledu na danej konfiguracji. Testy byly robione
na standardowej konfiguracji Quake zadne tam MAXFPS lub MAXQUALITY. W kazdym
razie Quake1 i 2 jest doskonalym testem ukazujacym przewage Banshee nad V1.
Uzyskalismy
srednio 80% przyspieszenia. Fakt ze V1 bylo testowane z V-Sync ON nie
zmienia
obrazu tego poniewaz po dodaniu tych 2-3 klatek roznicy w Demo1 nadal
roznica
miedzy tymi dwoma kartami jest spora.

3dmark99
Uznaje go za jeszcze jedna gre. Osoby krytykujace go zapominaja ze karta
majaca najszybsze wyniki w np.
Turoku nie musi byc najszybsza np. w incomingu. Posiadacze TnT mieli juz
troche driverow
ktore w jednych grach przyspieszaly a w drugich zwalnialy. No moze nie na
taka skale. Ale trzeba
pamietac ze 3dmark zostal stworzony aby juz teraz ocenic jak akceleratory
beda sie sprawowac z
grami wydanymi w 1999 (caly czas to na stronie podkreslaja). Kazdy
akcelerator posiada swoje piety
achillesowe i mozecie mi wierzyc lub nie ale przy odpowiednim doborze testow
mozna pokazac ze Virge jest rownie
szybki co Voodoo 1.

3DMark Result : 1 080 3DMarks dla Voodoo1 C100 M110 640x480x16
 CPU Geometry Speed : 2 830 3DCPUMarks
 Rasterizer Score : 334 3DRasterMarks
 Game 1 - Race: 17,5 FPS
 Game 2 - First Person: 18,5 FPS
 Fill Rate : 38,4 MTexels/s
 Fill Rate With Multi-Texturing : 38,7 MTexels/s
 2MB Texture Rendering Speed: 95,8 FPS
 4MB Texture Rendering Speed: 8,8 FPS
 8MB Texture Rendering Speed: 4,5 FPS
 16MB Texture Rendering Speed: 2,3 FPS
 32MB Texture Rendering Speed: Could Not Test - Not Enough System Memory
 Point Sample Texture Filtering Speed: 100,8 %
 Bilinear Texture Filtering Speed: 100,0 %
 Trilinear Texture Filtering Speed: 84,7 %
 Anisotropic Texture Filtering Speed: Not Supported
 6 Pixel/individual: 314,9 KPolygons/s
 6 Pixel/strips: 361,6 KPolygons/s
 25 Pixel/individual: 312,4 KPolygons/s
 25 Pixel/strips: 367,0 KPolygons/s
 50 Pixel/individual: 333,5 KPolygons/s
 50 Pixel/strips: 364,7 KPolygons/s
 250 Pixel/individual: 115,9 KPolygons/s
 250 Pixel/strips: 116,6 KPolygons/s
 1000 Pixel/individual: 34,1 KPolygons/s
 1000 Pixel/strips: 34,2 KPolygons/s

3DMark Result : 1 781 3DMarks dla Banshee C100 M110 640x480x16

 CPU Geometry Speed : 2 841 3DCPUMarks
 Rasterizer Score : 967 3DRasterMarks
 Game 1 - Race: 30,1 FPS
 Game 2 - First Person: 29,3 FPS
 Fill Rate : 84,1 MTexels/s
 Fill Rate With Multi-Texturing : 85,9 MTexels/s
 2MB Texture Rendering Speed: 179,9 FPS
 4MB Texture Rendering Speed: 173,0 FPS
 8MB Texture Rendering Speed: 136,6 FPS
 16MB Texture Rendering Speed: 2,7 FPS
 32MB Texture Rendering Speed: Could Not Test - Not Enough System Memory
 Point Sample Texture Filtering Speed: 101,6 %
 Bilinear Texture Filtering Speed: 100,0 %
 Trilinear Texture Filtering Speed: 95,8 %
 Anisotropic Texture Filtering Speed: Not Supported
 6 Pixel/individual: 542,6 KPolygons/s
 6 Pixel/strips: 1 578,6 KPolygons/s
 25 Pixel/individual: 532,5 KPolygons/s
 25 Pixel/strips: 1 659,8 KPolygons/s
 50 Pixel/individual: 583,0 KPolygons/s
 50 Pixel/strips: 1 037,6 KPolygons/s
 250 Pixel/individual: 253,0 KPolygons/s
 250 Pixel/strips: 266,3 KPolygons/s
 1000 Pixel/individual: 73,9 KPolygons/s
 1000 Pixel/strips: 74,9 KPolygons/s

3DMark Result : 1 865 3DMarks dla Banshee C115 M125 640x480x16

 CPU Geometry Speed : 2 863 3DCPUMarks
 Rasterizer Score : 1 088 3DRasterMarks
 Game 1 - Race: 31,1 FPS
 Game 2 - First Person: 31,0 FPS
 Fill Rate : 94,8 MTexels/s
 Fill Rate With Multi-Texturing : 97,0 MTexels/s
 2MB Texture Rendering Speed: 202,4 FPS
 4MB Texture Rendering Speed: 193,8 FPS
 8MB Texture Rendering Speed: 152,3 FPS
 16MB Texture Rendering Speed: 2,8 FPS
 32MB Texture Rendering Speed: Could Not Test - Not Enough System Memory
 Point Sample Texture Filtering Speed: 101,4 %
 Bilinear Texture Filtering Speed: 100,0 %
 Trilinear Texture Filtering Speed: 95,9 %
 Anisotropic Texture Filtering Speed: Not Supported
 6 Pixel/individual: 549,8 KPolygons/s
 6 Pixel/strips: 1 521,2 KPolygons/s
 25 Pixel/individual: 539,5 KPolygons/s
 25 Pixel/strips: 1 599,5 KPolygons/s
 50 Pixel/individual: 590,5 KPolygons/s
 50 Pixel/strips: 1 178,9 KPolygons/s
 250 Pixel/individual: 287,1 KPolygons/s
 250 Pixel/strips: 303,9 KPolygons/s
 1000 Pixel/individual: 84,4 KPolygons/s
 1000 Pixel/strips: 85,3 KPolygons/s

3DMark Result : 1 523 3DMarks dla Banshee C100 M110 800x600x16

 CPU Geometry Speed : 2 838 3DCPUMarks
 Rasterizer Score : 894 3DRasterMarks
 Game 1 - Race: 26,5 FPS
 Game 2 - First Person: 24,3 FPS
 Fill Rate : 85,8 MTexels/s
 Fill Rate With Multi-Texturing : 87,0 MTexels/s
 2MB Texture Rendering Speed: 126,9 FPS
 4MB Texture Rendering Speed: 119,0 FPS
 8MB Texture Rendering Speed: 97,0 FPS
 16MB Texture Rendering Speed: 2,8 FPS
 32MB Texture Rendering Speed: Could Not Test - Not Enough System Memory
 Point Sample Texture Filtering Speed: 101,2 %
 Bilinear Texture Filtering Speed: 100,0 %
 Trilinear Texture Filtering Speed: 96,6 %
 Anisotropic Texture Filtering Speed: Not Supported
 6 Pixel/individual: 544,7 KPolygons/s
 6 Pixel/strips: 1 498,8 KPolygons/s
 25 Pixel/individual: 534,2 KPolygons/s
 25 Pixel/strips: 1 641,4 KPolygons/s
 50 Pixel/individual: 541,0 KPolygons/s
 50 Pixel/strips: 1 033,3 KPolygons/s
 250 Pixel/individual: 251,9 KPolygons/s
 250 Pixel/strips: 265,7 KPolygons/s
 1000 Pixel/individual: 74,4 KPolygons/s
 1000 Pixel/strips: 75,8 KPolygons/s

3DMark Result : 1 620 3DMarks dla Banshee C115 M125 800x600x16

 CPU Geometry Speed : 2 864 3DCPUMarks
 Rasterizer Score : 1 012 3DRasterMarks
 Game 1 - Race: 27,8 FPS
 Game 2 - First Person: 26,2 FPS
 Fill Rate : 97,1 MTexels/s
 Fill Rate With Multi-Texturing : 98,6 MTexels/s
 2MB Texture Rendering Speed: 143,8 FPS
 4MB Texture Rendering Speed: 134,6 FPS
 8MB Texture Rendering Speed: 109,1 FPS
 16MB Texture Rendering Speed: 2,8 FPS
 32MB Texture Rendering Speed: Could Not Test - Not Enough System Memory
 Point Sample Texture Filtering Speed: 101,2 %
 Bilinear Texture Filtering Speed: 100,0 %
 Trilinear Texture Filtering Speed: 96,8 %
 Anisotropic Texture Filtering Speed: Not Supported
 6 Pixel/individual: 551,5 KPolygons/s
 6 Pixel/strips: 1 447,5 KPolygons/s
 25 Pixel/individual: 541,7 KPolygons/s
 25 Pixel/strips: 1 576,2 KPolygons/s
 50 Pixel/individual: 542,6 KPolygons/s
 50 Pixel/strips: 1 173,4 KPolygons/s
 250 Pixel/individual: 287,4 KPolygons/s
 250 Pixel/strips: 302,7 KPolygons/s
 1000 Pixel/individual: 84,8 KPolygons/s
 1000 Pixel/strips: 86,5 KPolygons/s

3DMark Result : 1 212 3DMarks dla Banshee C100 M110 1024x768x16

 CPU Geometry Speed : 2 834 3DCPUMarks
 Rasterizer Score : 832 3DRasterMarks
 Game 1 - Race: 21,6 FPS
 Game 2 - First Person: 18,8 FPS
 Fill Rate : 86,1 MTexels/s
 Fill Rate With Multi-Texturing : 86,8 MTexels/s
 2MB Texture Rendering Speed: 90,4 FPS
 4MB Texture Rendering Speed: 79,0 FPS
 8MB Texture Rendering Speed: 66,6 FPS
 16MB Texture Rendering Speed: 2,8 FPS
 32MB Texture Rendering Speed: Could Not Test - Not Enough System Memory
 Point Sample Texture Filtering Speed: 100,9 %
 Bilinear Texture Filtering Speed: 100,0 %
 Trilinear Texture Filtering Speed: 97,6 %
 Anisotropic Texture Filtering Speed: Not Supported
 6 Pixel/individual: 545,9 KPolygons/s
 6 Pixel/strips: 1 509,2 KPolygons/s
 25 Pixel/individual: 560,5 KPolygons/s
 25 Pixel/strips: 1 619,1 KPolygons/s
 50 Pixel/individual: 533,9 KPolygons/s
 50 Pixel/strips: 991,5 KPolygons/s
 250 Pixel/individual: 255,2 KPolygons/s
 250 Pixel/strips: 267,2 KPolygons/s
 1000 Pixel/individual: 74,7 KPolygons/s
 1000 Pixel/strips: 76,2 KPolygons/s

3DMark Result : 1 307 3DMarks dla Banshee C115 M125 1024x768x16

 CPU Geometry Speed : 2 866 3DCPUMarks
 Rasterizer Score : 948 3DRasterMarks
 Game 1 - Race: 23,0 FPS
 Game 2 - First Person: 20,5 FPS
 Fill Rate : 98,6 MTexels/s
 Fill Rate With Multi-Texturing : 99,5 MTexels/s
 2MB Texture Rendering Speed: 103,4 FPS
 4MB Texture Rendering Speed: 90,2 FPS
 8MB Texture Rendering Speed: 73,6 FPS
 16MB Texture Rendering Speed: 2,8 FPS
 32MB Texture Rendering Speed: Could Not Test - Not Enough System Memory
 Point Sample Texture Filtering Speed: 100,9 %
 Bilinear Texture Filtering Speed: 100,0 %
 Trilinear Texture Filtering Speed: 97,7 %
 Anisotropic Texture Filtering Speed: Not Supported
 6 Pixel/individual: 552,9 KPolygons/s
 6 Pixel/strips: 1 456,1 KPolygons/s
 25 Pixel/individual: 567,6 KPolygons/s
 25 Pixel/strips: 1 544,9 KPolygons/s
 50 Pixel/individual: 538,2 KPolygons/s
 50 Pixel/strips: 1 131,4 KPolygons/s
 250 Pixel/individual: 292,4 KPolygons/s
 250 Pixel/strips: 305,4 KPolygons/s
 1000 Pixel/individual: 85,6 KPolygons/s
 1000 Pixel/strips: 87,2 KPolygons/s

Hmm calkiem calkiem. 70% przyspieszenia w 640x480x16 dla Direct3d to juz
cos. Podkrecajac karte
mozemy uzyskac nawet 80%. No i do tego mamy wyzsze rozdzielczosci.

Jakosc obrazu
Hmm pierwsze wrazenie jest na korzysc Banshee. Z czego to wynika. Voodoo
Graphics jak
i Voodoo Rush maja standardowo ustawiona GAMME(jasnosc) na 1,7 co powoduje
ze kolory
wygladaja na wyblakle i pozbawione wyrazu. Klopot w tym ze starsze gry byly
robione pod
taka wlasnie jasnosc i zmniejszenie jej powoduje ze te gry moga wydawac sie
za ciemne. W
przypadku Rivy TNT majacej stosunkowo ciemny obraz granie w Quake bez
IDGamma lub recznego
podniesienia jasnosci nie jest za bardzo mozliwe. Chlopcy z 3dfx pomysleli i
wybrali dla
Voodoo 2 i Banshee wartosc kompromisowa czyli 1,3. Efektem tego jest to ze
kolory sa bardziej
zywe i nasycone. Jednak kolega narzekal ze jest troche za ciemno. No coz
albo rybki albo
akwarium. Nowsze gry sa robione juz pod te nizsze wartosci i te problemy nie
powinny ich
dotyczyc. Jak rowniez osob posiadajacych monitory dajace odpowiednio duza
jasnosc.
Oczywiscie jakosc obrazu 2d jest doskonala. Kolega ma troche przerobionego
Virge`a
ale i tak roznica byla widoczna.

Kwestia oplacalnosci
Kazdy z nas ma inne priorytety dlatego zamiast jednoznacznej oceny
oplacalnosci
proponuje cos innego. Koszt karty Creative Banshee PCI to 500zl (czemu one
sa drozsze od wersji AGP :(. Koszt Virge`a i Voodoo 1 to okolo
250-300zl. Ponizej zamiescilem kilka przeciwstawnych opini. Jezeli zgodzicie
sie z ktoras
odliczacie od ceny Banshee kwote zaproponowana przeze mnie lub inna wedlug
waszego uznania.
W momencie kiedy cena Banshee po odjeciu tych kwot bedzie rownac sie cenie
Voodoo 1+Virge
zakup dla was stanie sie oplacalny.

Banshee to zakup przyszlosciowy, niedlugo wymienie sobie procesor i karta
stanie sie jeszcze szybsza, zwlaszcza
ze nie ma roznicy w wydajnosci pomiedzy wersja PCI i AGP dlatego odejmuje
100zl

Co z tego ze kupie to karte teraz niby na przyszlosc kiedy w przyszlosci
bede mogl kupic sobie za te same pieniadze
calkiem inny nowy model moze juz z tych nowych chipow dlatego nic nie
odliczam

Bardzo lubie Quake i dlatego 80% wzrost predkosci bardzo mnie cieszy i
dlatego odejmuje 100zl

Quake ani mnie ziebi ani mnie grzeje wiec nic nie odliczam

Zakup Banshee da mi do 70% wzrostu wydajnosci w 2d, a skora ja duzo pracuje
na nich i denerwuja mnie nawet te milisekundowe przerwy wiec odliczam 100zl

Co z tego ze mam 70% wzrostu wydajnosci skoro tego nie odczuje, a za ta kase
wole kupic sobie lepszy procesor lub wiecej ramu wiec nic nie odliczam

Bardzo mi sie podoba jakosc obrazu 2d w banshee i jako ze dbam o wlasne oczy
odliczam 50zl (nie za malo ?:)

Moj monitor jest tak dziadoski ze jakosci obrazu 2d nie odczuje dlatego nic
nie odliczam

Banshee ma 16MB a coraz wiecej nowych gier wymaga wiecej ramu np.Blood 2 w
High detail dlatego odliczam 75zl

Co z tego ze ma 16MB raz skoro nowe gry wymagaja P2 i mysle ze sama karta tu
nie pomoze

Ja lubie wyzsze rozdzielczosci a okazuje sie ze wydajnosc w nich jest
niewiele mniejsza niz na szybkich prockach dlatego odliczam 100zl

Co mi z wyzszych rozdzielczosci skoro bedzie chodzic jak krew z nosa, dla
mnie liczy sie szybkosc nawet kosztem grafiki dlatego nic nie odliczam

Kupujac Banshee zyskuje zgodnie z wynikiem 3dmarka 70% wzrostu predkosci w
grach Direct3d dlatego odliczam 100zl

Co mi z tego ze 3dmarka pokazal 70% wzrostu skoro on tak sie ma do
wydajnosci w grach jak woznica do taksowkarza ;) dlatego nic nie odliczam

Kupno Banshee wiaze sie z ryzykiem ze nie wszystkie gry pod GLIDE beda
chodzic dlatego doliczam 50zl

Kupno Banshee to dostep do gier opartych na GLIDE, ewentualne
niekompatybilnosci zalatwiaja patche, dlatego odliczam 50zl

Czasy GLIDE`a skonczyly sie ponad rok temu teraz kazda nowa gra ma obsluge
Direct3d czasmi tak jak w przypadku MAD TRAX`a szybsza od GLIDE`a dlatego
nic nie odliczam

Zastanawiam sie nad kwotami tutaj zaproponowanymi i nie wiem czy sa wlasciwe
ale przeciez to nie ja staje przed takim dylematem ;)
Mam nadzieje ze teraz kazdy bedzie mogl okreslic najlepsze dla niego
rozwiazanie
No i jeszcze wypadaloby przypomniec ze posiadacze portu AGP maja wiekszy
wybor

Pozdrawiam



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 18:16:07 MET DST