Autor: DARIUSZ PILAREK (Dariusz.Pilarek_at_vscht.cz)
Data: Tue 27 Feb 1996 - 15:47:23 MET
>
> No i tu sie zaczynaja moje pytania.
> Oczywiscie mozna zmienic w ogole wszystkie sample, z ktorych korzysta AWE przy
> graniu midi. Wiele plikow midi dla AWE dostarczanych jest dodatkowo z bankami
> dzwiekowymi SBK. Samemu tez mozna taki bank zrobic. A pytania mam takie:
>
> (prozaiczne)
> * gdzie mozna znalezc jakiejs dobrej jakosc SBK z klasycznymi instrumentami
> * w ogole chetnie dowiem sie, gdzie sa jakies szczegolne zbiory dla AWE
ftp://ftp.inc.net/pub/awe32/
ftp://ftp.lysator.liu.se/pub/awe32/
ftp://ftp.cyberworks.net
Creative Labs FTP site:
ftp://ftp.creaf.com
...i jego mirrory:
ftp://faui43.informatik.uni-erlangen.de
ftp://su1223.mathematik.uni-marburg.de
ftp://ftp.cis.nctu.edu.tw
WWW strony:
http://www.wineasy.se/natur
http://www.demon.co.uk/cluk/awe32.html
http://www.edu.isy.liu.se/~d93jesno
>
> (mniej prozaiczne, ale chyba tez latwe, tylko ja dopiero zaczynam)
> * czy da sie wymienic tylko 1 instrument (zeby korzystal z ROM, za wyj. tego
> 1 instrumentu)
Tak. Tworzac swoj SBK wpisujesz swoje dzwieki na miejsce jakiegos
instrumentu(ow) (patch'a) ze 128 GM instrumentow. Przy odtwarzaniu karta
bedzie odtwarzac z ROMu za wyjatkiem tego instrumentu(ow), ktory jest w
Twoim SBK (oczywiscie, wczesniej musisz go zaladowac do pamieci).
Istnieja programy, ktore pozwalaja zastapic jakis dzwiek bezposrednio
plikiem typu WAV, bez tworzenia wlasnego SBK. Potrafi to nowy AWE Control
Panel dla OS/2 (byc moze jakis nowy dla Windows umie to rowniez).
O ile mnie pamiec nie myli, sharaware'owy AWE Virtual Bank (bodajze plik
awevbk??.zip (?? to numer wersji)), ktory zastepuje AWE Control Panel
potrafi to i wiele innych rzeczy.
> * jak w ogole zmusic do grania na wlasnym SBK. Zrobilem na probe bank SBK z
> 1 samplem (moj glos, tak dla jaj) i usilowalem sprawic, zeby jakis plik
> midi zagal to na tym samplu. Nazmienialem wszystko co mi przyszlo do glowy
> w Cakewalk (banki, na karcie zaladowalem oczywiscie to do pamieci) oraz
> w MIDISoft Studio, ale nie dalo to zadnych rezultatow. Czy ktos moze mi
> podpowiedziec jak to zrobic? Jak wlasciwie robic sample (jakiej dlugosci itd.)
Najpierw w AWE Control Panelu musisz zaladowac swoj bank do pamieci na
pozycje od 1 do 127 (pozycja 0 jest zarezerwowana). W sekwenserze
(Cakewalk na przyklad) musisz nastawic Continuous Controller 0 (co oznacza
wybor MIDI banku). Powiedzmy, ze zaladowales swoj bank na pozycje 1: w
Cakewalk oznaczasz odpowiedni kanal (MIDI Channel) i otwierasz dla niego
okno Events. Gdzies na poczatku dodajesz CC0 1 (Continuous
Controller 0 bank nr 1) - o ile sie nie myle wciskajac klawisz Insert (lub
prawym klawiszem myszy) i z zestawu wybrac Controller a na miejsce wartosci
wstawic 0 i 1. Jezeli w banku jest wiecej instrumentow musisz jeszcze wybrac
ktory w ten sam sposob jak dla standardowego zbioru (uwazaj na numeracje -
czasami jest od 0 do 127, czasami od 1 do 128).
To wszystko jest pozniej oczywiscie zapisane w pliku MIDI i wystarczy
zaladowac odpowiedni bank do pamieci.
By odtworzyc ten plik w DOSie sciagnij programik sbkplay. Bank podajesz jako
parametr.
Zrobienie swojego banku to juz inna para kaloszy. Ogolnie, zrobic dobry bank
jest trudno. Polecal bym tutaj program Esbeekey - shareware'owy odpowiednik
Vienny. Dobrze jest ogolny wyglad banku przygotowac w Viennie a dopracowac
go w Esbeekey. Na poczatek radze obejrzec banki, ktore juz masz, sciagnac
kilka z sieci. Z pomoca programu covert mozna sample konwertowac z innych
formatow (np. z GUSowych patchy), choc nie zawsze sie to udaje (jezeli
format docelowy nie pozwala na zapisanie parametrow zawartych w zrodle).
> (pytanie rozrywkowe)
> * nie udalo mi sie odpalic DOOMa z General MIDI (przy oczywiscie odpowiednio
> zainicjalizowanym GM w autoexec.bat) - laduje, a potem jak ma wystartowac,
> to komputer niewzruszenie sie bootuje
Zaraz, zaraz. W Doomie powinienes ustawic AWE32 a nie General MIDI. Utilita
aweutil co prawda General MIDI emuluje, ale nie jest kompatybilna z
programami uzywajacymi DOS extendera (czyli praktycznie wszytkie wspolczesne
gry).
>
> A teraz kilka slow pochwaly.
> Stereo i 3D brzmia rewelacyjnie, nawet na moich nienajlepszych glosnikach
> ustawionych przy monitorze. W grach, gdzie da sie uzyc ustawienia MIDI
> (albo wprost AWE32), dzwiek poprawia sie "o niebo" w stosunku do poprzednich
> kart, ktore posiadalem. Duze mozliwosci manipulacji brzmieniem poprzez
> wczytywanie bankow dzwiekowych, ustawienia reverb/chorus.
> B. dobre samplowanie (przez mikrofon itd.).
>
Zapomnij o mikrofonie do samplowania. Jesli juz to dobry dynamiczny
podlaczony do wzmacniacza i stamtad na wejscie Line-in karty. Gniazdo
mikrofonowe jest do d...
Na koniec jeszcze mala uwaga na temat cchorus/reverb. Parametry nastwiane w
AWE Control Panelu dotycza procesora CSP (czy jak go tam zwal). Ale Emu8000
rowniez obsluguje reverb/chorus. To znaczy to co nastawisz w Control Panelu
dotyczy calosci dzwieku; procz tego nastawiasz tylko rodzaj efektu a nie
jego glebokosc. Natomiast w sekwenserze mozesz nastawic chorus/reverb dla
kazdego instrumentu osobno (wtedy sie to odnosi do Emu8000 wiec dziala na
kazdej AWE, rowniez VE). Robi sie to przy pomocy NRPN (NonRegistered
Parameter Number) albo komendy sysex (System Exception). Nie jestem pewny
czy wersje sekwenserow dolaczone do AWE pozwalaja na te zmiany (Cakewalk
Apprentice na pewno nie obsluguje sysex). Po dokladniejsze dane odsylam do
AWE FAQ (dostepne jako awefaq.exe w Creative FTP). Jest tam wiekszosc z tego co
napisalem.
Parametry reverb/chorus mozna tez wstawic bezposrednio do banku.
PS. Tym co maja pelna wersje AWE polecam shareware'owe programy do
odtwarzania MODow: aweplay lub awemod. Pozwalaja one ustawic reverb/chorus i
to nie tylko na rodzaj efektu ale i jego glebokosc. Efekt jest fantastyczny.
Pilar
-- Dariusz Pilarek (pilarekd_at_vscht.cz) -------------------------- legal notice -------------------------------------- Microsoft(tm) Network is prohibited from redistributing this work in any form, either in whole or in part. License to distribute this posting is available to Microsoft(tm) for (US)$100.00. Posting without prior permission constitutes an agreement to these terms.
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 12:39:19 MET DST